SNUDD PÅ HODET: Renault skal de neste dagene vurdere forslaget om å fusjonere med Fiat-Chrysler. Blant annet må de avklare forholdet sine nåværende partnere, Nissan og Mitsubishi. Foto: Renault

Fiat vil slå seg sammen med Renault:

Blir verdens tredje største bilprodusent

Mye kan bli snudd på hodet for Renault om de aksepterer forslaget fra Fiat-Chrysler om å fusjonere.

Publisert Sist oppdatert

Skjer dette, vil den nye alliansen bli verdens tredje største bilprodusent – med merker fra rimelige Dacia til luksuriøse Maserati.

Renault er meget sterke på det europeiske markedet, men også i Russland, Afrika og Midtøsten. Fiat-Chrysler-konsernet (FCA) er markedsledende i Latin-Amerika og solid posisjonert i Nord-Amerika.

Det kommersielle nedslagsfeltet blir med andre ord enormt, med anslagsvis 8,7 millioner produserte biler i året.

Det er foreløpig uklart hvilke konsekvenser en eventuell fusjon får for Renaults øvrige samarbeidspartnere i dag, Nissan og Mitsubishi.

Les også: FCA kjøper utslippskvote fra Tesla

Store fristelser

Men det er all grunn til å tro at Renault ønsker å ha med seg sine japanske partnere. Selvsagt for å involvere også det asiatiske markedet, men trolig like mye på grunn av japanernes kompetanse på elektrifisering.

På det området ligger Renault og co. foran FCA.

Til gjengjeld har FCA et verdifullt partnerskap med blant andre Waymo og Aptiv på selvkjørings- og teknologifronten. Det er med andre ord store fristelser på begge sider av bordet.

Partene har i hemmelighet jobbet med disse planene over lang tid, men før helga kom det signaler om at et konkret forslag var utarbeidet, og at Renault ville få dette formelt i løpet av mandagen. Og det skjedde.

Les også: Må betale milliarder for utslippsjuks

Nekter straffskyld

Renaults styre har høflig og formelt svart at de vil studere forslaget og informere alle involverte i prosessen, i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

I avdelingen for uavklarte saker innenfor Renault-Nissan-Mitsubishi-systemet, så pågår etterforskningen av toppsjefen Carlos Ghosn for fullt. Han er siktet for bedrageri, blant annet ved å underrapportere egen pensjon, samt forsøke å føre egne investeringstap over på konsernet. Ghosn nekter all straffskyld.