Mann med mikrofon
NOT JUST CHECKING: Tesla-sjef Elon Musk skal strupe utgiftene i selskapet, etter milliardtap de siste månedene. Foto: AFP
Innfører ekstrem kostnadskontroll:

Pengekrisen vokser hos Tesla

Pengene renner ut hos Tesla, og nå skal kostnadene strupes. Absolutt alle kostnader skal heretter godkjennes personlig av konsernets økonomidirektør. Hvert 10. utlegg skal godkjennes av Elon Musk selv.

Del denne artikkelen

Den amerikanske bilprodusenten har fått strålende mottakelse for sin nyeste Model 3 og gjennomførte nettopp en emisjon hvor investorene villig dyttet nærmere 21 milliarder friske kroner inn i selskapet.

Likevel:

Sist mandag skrev økonomiavisen Wall Street Journal at selskapet er i ferd med å gå tom for både tid og penger.

Og tre dager senere kom bekreftelsen på at Tesla selv tar behovet for kostnadskontroll på aller største alvor.

I en melding til alle ansatte skriver Elon Musk at det er «ekstremt viktig at vi gransker hver eneste utgift for Tesla, uansett hvor liten, og forsikrer oss om at den er kritisk nødvendig».

Les også vår siste test: Alle gode ting er 3 for Tesla

Alt skal sjekkes

Meldingen kommer som et varsel til alle:

«Vennligst kontroller hver eneste utgift hvor ansvaret tilhører, eller sannsynligvis tilhører, din enhet. Hvis du er i tvil: Anta at det er ditt ansvar, slik at ingen ting slipper gjennom», skriver Musk.

Rent praktisk:

«Framover skal alle utgifter av alle slag i alle land, inkludert deler, lønn, reiseutgifter og leiekostnader, bokstavelig alle utgifter som belastes vår bankkonto, skal kontrolleres, bekreftes som kritisk viktig og signeres av vår økonomidirektør. Jeg vil personlig kontrollere og attestere hver 10. side», skriver Tesla-sjefen.

Les også: «Den største endringen vi vil oppleve i våre liv»

Eneste vei

Musk underslår ikke alvoret:

«Dette er beinhardt, men den eneste måten for å gjøre Tesla finansielt bærekraftig og lykkes med vårt mål om å hjelpe til å gjøre verden miljømessig bærekraftig».

Selskapet tapte over 700 millioner dollar (nær 6,1 milliarder kroner) i første kvartal, godt over 200 millioner i måneden.

Hvilket betyr at emisjonsbeløpet, for å bruke Elon Musks egne ord, gir selskapet 10 måneder til å nå break-even, dersom man holder innsatsfaktorene på samme nivå som nå.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?