Speilkamera i bil
FRAMTID NÅ: Kameraspeil blir standard på Hondas nye lille elektrisk bil. Teknologien skal gi en rekke fordeler. Viktigere saker som pris og rekkevidde er foreløpig ikke kjent. Men norske kunder kan allerede reservere bilen. Foto: Honda Motor
Ny teknologi i Hondas elektriske retrobil:

Disse speilene blir standard

Vi har så vidt sett det som dyrt ekstrautstyr på Audis luksus-SUV. Men i Hondas lille elektriske bybil blir kameraspeil standard.

Del denne artikkelen

Da Honda e ble vist som konseptbil, trodde selvsagt alle at disse speilene var en typisk kul greie som ville forsvinne på veien mot ferdig produksjon.

Men, nei.

Honda viser at de mener alvor med ambisjonen om å dytte masse ny teknologi inn i et retroinspirert design.

De nye speilene er altså små kameraer som visualiserer speilbildet på to monitorer som sitter i hver sin ytterkant av instrumentpanelet.

Stikkord er sikkerhet, aerodynamikk og selvsagt design.

e-tron har altså disse speilene som tilvalg, mens kinesiske Byton har utviklet sin M-Byte-prototype med to ulike speilløsninger. Kameraspeilene er foreløpig ikke godkjent i Kina, men kan komme på deres biler i Europa og USA.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Kamerasensor på bil

Kameraspeilbilde i nattemørke

Bil fra siden med åpen dør

Nærbilde av bil

Bedre i regn

I følge Honda reduseres blindsonen med fra 10 til 50 prosent, avhengig av type visning i speilet.

Kameraet er også bedre skjermet mot regn og dugg – i tillegg til at det gir langt bedre visualisering om natten.

Ved rygging vises linjene for retningen, slik vi i dag kjenner fra ryggekameraer. Kameravinkelen blir også utvidet ved rygging.

Les også: Har Bosch revolusjonert dieselteknologien?

Rundt 20 mil rekkevidde

Selve kameraene krever ikke mer bredde enn bilen selv. Det gir økt smidighet i trange bygater og parkeringshus.

Speilene skal også forbedre aerodynamikken med 90 prosent, sammenliknet med tradisjonelle sidespeil. Ikke helt bagatellmessig i en tid da elbilprodusentene gjør alt for å tyne mest mulig rekkevidde ut av ganske begrenset batterikapasitet.

Honda e får rundt 20 mil rekkevidde, men ingen tall er foreløpig offisielle. Heller ikke prisen.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?