Rød og blå bil
DET NESTE STORE: Her er de første bildene av den første, virkelige ID-modellen. Foto: Volkswagen AG
VW åpner for reservasjon av ID i dag:

Viktigst siden Bobla og Golf

Volkswagen ID har fått et 3-tall etter seg. Det betyr at den følger etter «Bobla» og Golf blant tidenes viktigste lanseringer fra konsernet.

Del denne artikkelen

Volkswagen har rustet organisasjonen til å ta imot det de håper blir en hærskare av mennesker som vil reservere Volkswagen ID.

Eller ID.3 1ST, som den offisielle betegnelsen er.

3-tallet indikerer blant annet at dette er den den tredje milepælen i VW-konsernet, etter legendene «Bobla» og Golf.

Det forteller det meste om satsingen.

1ST står naturligvis for at dette er første bil ut på den nye MEB-plattformen, dedikert til batterielektriske biler.

Les også: Hvilken elbil skal du velge?

Skrekkblandet

Det er med skrekkblandet fryd VW-ansatte i dag snakker om at systemet kan kollapse. Reservasjonsløsningen for ID. åpner samtidig i 29 land, og det kan fort bli uhorvelig mange knapper som skal trykkes på samtidig.

– Interessen for Volkswagen ID. har vært enorm siden den første konseptutgaven ble vist i 2016. Norge er et foregangsmarked for elektrifisering og endelig kan vi åpne for forhåndsbestilling. Vi har store forventninger til ID, som er første modell ut av en hel familie elbiler fra Volkswagen, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

Det koster 10.000 kroner å reservere bilen. Men for de første 30.000 som kjøper ID følger det med ett års gratis lading.

Volkswagens investeringer i elektrisk mobilitet koster 9 milliarder euro, og inkluderer 10 millioner elbiler i løpet av de neste 10 årene.

Les også: Denne dingsen avslører om du kjører i pillerus

Volummodell

Produksjonen av modellen starter i november i år, og utleveringer i midten av 2020. Spesialmodellen Volkswagen ID.3 1ST produseres i første omgang i 30.000 eksemplarer.

Den leveres med et batteri med 58 kWh nettokapasitet og med en estimert rekkevidde på inntil 420 km målt etter den nye WLTP-testsyklusen.

Det er forventet at denne varianten blir volummodellen av ID.3, men modellene kan på et senere tidspunkt konfigureres med ulike batteristørrelser for en rekkevidde fra 330 km til 550 km.

De første ID blir ferdig spesifisert i tre ulike utstyrsversjoner, skreddersydd for det norske markedet. Fire farger blir tilgjengelig. En Plus-utgave får i tillegg IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt to-farget eksteriør og andre interiørdetaljer. En Max-utgave år i tillegg panorama soltak og head-up display.

Les også: – Kundene burde fått mer og bedre informasjon

Ukjent norsk pris

Startprisen i Tysklandblir i underkant av 40.000 Euro, nærmere 400.000 norske kroner. Men endelige priser for Norge kommer ikke før bilutstillingen i Frankfurt i september.

Norge regnes som et av de viktigste markedene sammen med Tyskland, Nederland, Frankrike, England og Østerrike.

ID får den utvendige størrelsen til en Golf, men rommeligheten til Passat.

ID.-familien vil de nærmeste årene bli utvidet med ID. BUZZ (flerbruksbil), ID. CROZZ (SUV), ID. VIZZION (sedan), ID. BUGGY (beach buggy) og ID. ROOMZZ (stor SUV).

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!