Mann i positur på vei foran tunnel
HANDLINGSROM: Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er rom innenfor rammene av dagens regjeringsplattform som kan favne Frps bompengekrav. Foto: Samferdselsdepartementet
Solvik-Olsen ikke fremmed for statsråd-comeback:

– Derfor kan regjeringen bli enige om bompenger

Ketil Solvik-Olsen la fram tidenes største transportplan og forhandlet for Frp da regjeringen laget dagens regjeringsplattform. Nå følger han bompengeopprøret fra USA. – I Granavolden-plattformen er det handlingsrom for å bli enige om bompenger, sier Frp-nestoren.

Del denne artikkelen

Ketil Solvik-Olsen gikk av som statsråd og dro med familien til USA da kona fikk et ettertraktet jobbtilbud i fjor.

Mannen som på mange måter har satt marsjfarten for dagens samferdselsutbygging følger nå bompengeopprøret fra sidelinjen i USA.

Men han er ikke fjernere fra norsk politikk enn at han spilte en sentral rolle for Frp under forhandlingene om dagens regjeringsplattform.

Han mener de fire regjeringspartiene har handlingsrom til å bli enige innenfor rammene fra Granavolden.

– I Granavolden fikk vi mange gjennomslag for å bygge mer vei og å gjøre noe med bompengene. Derfor er det et fundament der. Hvis man bruker handlingsrommet, vil de andre partiene kunne komme oss godt i møte, sier Solvik-Olsen til Motor.

Les også: Har innført bomprosjekter som koster hver bilist 93.000 kroner

– Blir en dragkamp

Han satt som samferdselsminister i fem år, inntil han brått gikk av i august i fjor.

– På Granavolden fikk vi med at man kan skrive av store bompengeutgifter på skatten. Vi kom også de som rammes av bypakker i møte. Prinsippene ligger der. Vi skal øke tilskuddsordningene til riksveiene, som også vil redusere bompengeomfanget, sier Solvik-Olsen, som også understreker:

– Men det vil hele tiden være en dragkamp. Nå handler det om de andre partiene faktisk mener det når de sier at bompengene er problematiske.

Venstre vil motsatt

Fremskrittspartiet vil stoppe, kutte og bremse i bypakkene. De krever også mer lokale penger til bypakkene.

Utbygging av veinettet med motorveier og midtdelere vil de derimot fortsette med i høyt tempo.

Venstre vil det motsatte.

– Vi vil kjempe for byvekstavtalene med nebb og klør, har Venstres stortingsrepresentant Guri Melby uttalt til Motor.

– Ikke fartsblind

Da Ketil Solvik-Olsen la frem tidenes største Nasjonal Transportplan i 2017, sa den daværende samferdselsministeren til Motor at «det er nesten så man blir fartsblind» om at det de neste 12 årene skal brukes over 1000 milliarder på samferdsel.

– Har man egentlig blitt fartsblind i pengebruken?

– Nei, vi var bevisst på bompengeomfanget da.

Les også: Kutt bompengene med brikke

Vil bli statsråd

Solvik-Olsen er nå «bare» medlem av Fremskrittspartiets sentralstyre. Han legger ikke skjul på at han vil bli statsråd igjen.

– Klør det i fingrene?

– Ja, det klør etter å være med i debatten, ja.

– Betyr det at du gjerne vil tilbake til Samferdselsdepartementet som statsråd?

Solvik-Olsen ler litt, før han sier:

– Ingen statsråd skal sitte midlertidig. Jon Georg Dale gjør en god jobb. Men ja, jeg kan tenke meg å være i regjering en gang i fremtiden.

Les også: NAF om virkelig meningsløs bompengebruk

Tips fra NAF
Oj! Fylte du feil drivstoff på tanken?