Bil på vei
LEKKER: Denne linjelekre stasjonsvognen fra Mercedes, kalt CLA Shooting Brake, er en A-klasse fram til hekken – før et større bagasjerom gjør den til en liten familiebil. Foto: Daimler
Prisene er klare på Mercedes Shooting Brake:

Bilen du elsker eller hater

Med CLA Shooting Brake får den minste modellen til Mercedes 170 liter mer bagasjeplass og enda spenstigere linjer. Men også et solid prispåslag.

Del denne artikkelen

Har du null interesse for bil, så er det mulig du klarer å stille deg likegyldig til Shooting Brake.  For oss andre er det ofte enten, eller.

Elsk eller hat.

Men basert på bildene, tror vi den nye modellen vil få en haug nye tilhengere. Men ikke nødvendigvis kjøpere.

Uten elektrifisering og med en ganske drøy prislapp, blir dette en sjelden modell på registreringsstatistikken.

Les også: Advarer mot overdreven elbiloptimisme

Også som AMG

Vi tipper den mest attraktive versjonen for folk flest blir versjonen med 163 bensinhester og automat. Denne starter på 460.000 kroner. Det er nesten 80.000 kroner mer enn en ordinær A-klasse med samme motor og girkasse – men kortere hekk.

Bil på vei

Interiør i bilMER PRAKTISK: Stasjonsvognpreget er godt dempet, men både plass og praktiske egenskaper er forbedret.

Shooting Brake finnes også i to billigere versjoner, men da med de mindre attraktive kombinasjonene av 116 diesel og automat (435.000), og 136 hester og manuelt gir (432.000).

For de mest ihuga entusiastene, kommer den også i en AMG-utførelse med 306 hester, automat og firehjulsdrift til 705.000 kroner.

Et sted midt imellom finner vi modellen med 224 hester, automat og firehjulsdrift til 570.000 kroner.

Les også: Nye Mercedes EQC er billigst blant elbil-fiffen

Bredere bagasjerom

Bilen har vokst i alle retninger – og en entusiast kan nå legge inn et familiealibi uten å bli sablet ned av Golf-eierne. For eksempel er bagasjerommet på 500 liter. Det er på papiret noen liter mer enn i storebror C-klasse.

Og trolig enda viktigere for en liten familie med vogn:

De todelte baklyktene har gjort lasteåpningen hele 23 cm. bredere. Det karakteristiske liggende instrumentpanelet og øvrig sikkerhets- og infotainmentutstyr er som i A-klasse.

Norsk lansering er forventet i september.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?