MOTORSAMARBEID: Jaguar I-Pace tok elbilmarkedet med storm og har vunnet en rekke priser. I kommende modeller vil det trolig sitte en elmotor med tydelige BMW-gener.

BMW og Jaguar Land Rover skal samarbeide:

Vil lage elbiler sammen

Nye krav til bilindustrien gir også noen nye og overraskende allianser: Britiske Jaguar Land Rover, eid av indiske Tata, går nå i kompaniskap med tyske BMW – som en gang i tiden eide nettopp Land Rover.

Publisert Sist oppdatert

De to selskapene sier at de knytter seg sammen for å utvikle neste generasjon «elektriske enheter», og at de felles investeringene vil gi bedre effektivitet og kostnadsbesparelse.

Et felles team av ingeniører skal nå spesifisere detaljene i motorene opp mot de ulike modellene de skal sitte i.

BMW sitter naturligvis på mye helelektrisk kompetanse gjennom pionéren i3, som kom allerede i 2013, mens Jaguar bykset inn den utslippsfrie delen av luksussegmentet i fjor. Det finnes også flere ladbare hybrider på begge sider av alliansen.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Må skalere opp

– Vi har bevist at vi kan bygge verdensbilende elbiler, men nå må vi skalere opp teknologien mot neste generasjon av Jaguar og Land Rover-produkter. Dialogen med BMW viste at et samarbeid vil være fordelaktig for begge selskaper, sier sjefingeniør i Jaguar Land Rover, Nick Rogers.

Produksjonen av elmotorene vil foregå på de respektive selskapenes fabrikker.

For Jaguar Land Rover vil dette skje på fabrikken i Wolverhampton, som i dag sysselsetter 1600 personer, og som i framtiden vil kunne veksle mellom produksjon av elmotorer og fossile motorer.

Les også: Skifter fra bakhjul- til forhjulstrekk

Ringen sluttet

Som nevnt innledningsvis:

I perioden 1994-2000 eide faktisk BMW britiske MG Rover Group, der blant andre Land Rover var ett av merkene.

Senere ble Land Rover solgt til Ford, før det indiske konglomeratet Tata ønsket å innlemme den britiske bilaristokraten i en forretningsvirksomhet som eksporter varer og tjenester til 140 land.