Bil bakfra i fjellterreng
FACELIFT: A6 allroad, Audis elegante stasjonsvogn med ekstra gode vinteregenskaper, kommer i en oppgradert utgave til høsten.
Facelift for gammel norgesfavoritt:

Bare diesel som gjelder

SUV-ene har nærmest invadert klassen med luksuriøse, firehjulsdrevne stasjonsvogner som blant andre Audi A6 allroad har vært en sentral del av. Nå håper den gamle norgesfavoritten på litt mer vind i speilene.

Del denne artikkelen

Både Subaru med Outback (1994) og Volvo med XC70 (1997) var tidligere ute enn Audi i denne klassen.

Samlet ble trioen symbolet på en klasse av romslige stasjonsvogner med firehjulsdrift, høy bakkeklaring, høy hengervekt og varierende grad av luksusfølelse. Audi hadde mest av det siste.

Men folk ville sitte enda høyere – og etter manges mening, kjøre litt mindre komfortabelt – og SUV-markedet vokste voldsomt på bekostning av de mer tradisjonelle stasjonsvognene.

Les også: Har Bosch revolusjonert dieselteknologien?

– Dekker alle behov

Audi håper det fortsatt skal være et marked for stasjonsvogner med dieselmotor her i Norge, og satser på omfattende utstyrspakker, forbedrede offroadegenskaper – samt tre sekssylindrede dieselmotorer med såkalt mildhybridsystem og 2,5 tonn tillatt tilhengervekt.

– Audi A6 allroad quattro har vært en veldig populær bil i Norge siden den kom på markedet for 20 år siden, og nå gleder vi oss til en helt ny utgave. Bilen er på mange måter det beste fra to verdener, den dekker de aller fleste behovene, og fungerer like godt på fjellet som i byen, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

Bil forfra i fjellterreng

Førermiljø i bil

Opp og ned

Adaptivt luftunderstell med dynamisk demping er standard, og spesielt tilpasset offroadbruk. Da justeres bakkeklaringen etter hastigheten og det valgte kjøreprogrammet.

I «Auto»- og «Comfort»-modus er klaringen 14 centimeter, det samme som i Audi A6 Avant.

I hastigheter under 80 km/t kan kjøremodus «Offroad» velges. Da heves bilen 3 centimeter. I hastigheter under 35 km/t kan karosseriet heves ytterligere 1,5 centimeter, altså 4,5 centimeter over standardhøyden. Den totale bakkeklaring blir da på 18 centimeter.

Motsatt:

I hastigheter over 120 km/t senkes bilen automatisk 1,5 centimeter for å bedre stabiliteten og senke luftmotstanden.

Les også: Mercedes-klassiker kommer med ledning

Kosmetiske endringer

Utseendemessig er det ikke enkelt å skille den nye modellen fra den gamle, men kjennere vil se noen kosmetiske endringer her og der.

De tre dieselmotorene kan leveres med ytelser på henholdsvis 231, 286 og 349 hk. Alle motorene er utstyrt med mildhybridteknologi som standard.

Det er basert på et 48 volt elektrisk anlegg, og skal ifølge Audi gi merkbart forbedret drivstofføkonomi.

Modellen får nå det samme infotainmentutvalget som søstermodellene A6 og A7, samt et førerassistentsystem med enda mer komfort og sikkerhet. Modellen kommer i sin oppgraderte utgave til Norge i høst.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?