ID.-EKSPERT: Produktsjef hos Møller, Jan Tore Kopperud, har stålkontroll på alt som rører seg rundt Volkswagens første elbil i ID.-familien. Men prisen holder han hemmelig noen måneder til.

Jan Tore Kopperud er produktsjef i Volkswagen:

Denne mannen vet prisen på ID.3

Helt siden fjerde generasjon Golf har Jan Tore Kopperud bestemt priser og utstyrsgrader på en rekke av Volkswagens største norgessuksesser. Nå jobber han med modellen som temmelig sikkert er Norges mest solgte om et års tid.

Publisert Sist oppdatert

Første modell ut i Volkswagen helelektriske storsatsing, kalt ID., har fått et 3-tall etter seg.

Det skal symbolisere at den følger etter «bobla» og Golf blant tidenes viktigste lanseringer fra VW-konsernet.

Kopperud har vært produktsjef hos Møller i Norge siden 1998. Han har bestemt priser og satt sammen utstyrspakker på alle Golf-modeller fra og med generasjon fire.

Det samme har han gjort med kjente modeller som Touran og Polo – og de litt mindre kjente Jetta, Beetle, Bora og Scirocco.

Kopperud synes det er helt naturlig at Volkswagens første modell i ID.-serien lanseres som den tredje milepælen i merkets historie.

Les også: Sjekk elbilen som går fire mil med 0 prosent batteri

HVA VIL DEN KOSTE: Jan Tore Kopperud har tro på at vi får prisen på nye ID.3 i september, trolig i forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt. Foto: Lina Schøyen

Ut med golfen

– Bobla og Golf var biler for folket, og de ble enorme suksesser. Med ID.3 går vi inn i en ny æra. e-Golfen fases ut, og Golf vil sannsynligvis ikke bli Norges mest solgte bil igjen, fastslår Kopperud.

Han vet det tar litt tid før folk omstiller seg. Det ble ramaskrik da bobla skulle erstattes. Skulle det komme en bil med motoren foran og forhjulsdrift – med både motor og drift i feil ende?!

Nå er det altså langt på vei boblas erstatter, ikonet Golf, som skal erstattes. Den er nå i sin sjuende årgang.

Den åttende er like rundt hjørnet, men da er kontakten dratt ut for versjonen som har holdt Golf på salgstoppen også i Norge.

Av 5507 solgte Golf så langt i 2019 (utgangen av juni), er hele 4826 elektriske.

Les også: Motor har testet nye VW Passat som ladbar hybrid

SALGSVINNER: Mye tyder på at Volkswagen ID.3 blir Norges mest solgte bil i løpet av et års tid. Men garantert ikke i disse fargene …

Her er de siste oppdateringene Kopperud har på ID.3.

Størrelse:
– Målene er ennå ikke hundre prosent bekreftet, men dimensjonene vil være omtrent som på dagens e-Golf, men åtte centimeter høyere. Akselavstanden er også økt med 13 centimeter.

Innvendig plass:
– Den økte akselavstanden gjør spesielt plassen for baksetepassasjerene svært god. Takhøyden blir omtrent som på Golf. Selv om ID.3 er en god del høyere enn Golf, vil også sitteposisjonen være høyere. Både forseter og baksetet vil være utformet som på dagens Golf.

Bagasjerom:
– Ikke hundre prosent bekreftet, men trolig på størrelse med en vanlig Golf, altså rundt 380 liter. e-Golf har bagasjevolum på 341 liter.

Tilhengerfeste og lasteholder:
– Får ikke tilhengerfeste. Får heller ikke lasteholdere for transport av gjenstander på taket. Det vil bli mulighet for transport av sykler på en sykkelholder bak, samt skiluke i bakseteryggen. Det selges for øvrig ikke mange hengerfester til en Golf i dag.

Rekkevidde:
– Lanseringsmodellen ID 3. 1ST vil ha en rekkevidde på cirka 420 km basert på den nye målesyklusen WLTP.

Senere kommer en innstegsmodell med rekkevidde på cirka 330 km og fra 2021 en versjon med inntil 550 km rekkevidde.

Sistnevnte sannsynligvis med noen restriksjoner på utstyr. VW forventer at versjonen med 420 km rekkevidde blir den mest ettertraktede.

Effekt:
– Ikke helt avklart, men rundt 150 hk er et utgangspunkt. Lanseringsmodellen har imidlertid 204 hk, men dette er en dyrere og godt utstyrt versjon.

Utstyr:
– Lanseringsmodellen er ferdig spesifisert i tre ulike utstyrsversjoner. Seks farger blir tilgjengelig.

En «Plus»-utgave får i tillegg IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt tofarget eksteriør og andre interiørdetaljer. En Max-utgave får i tillegg panorama soltak og head-up display.

Utstyr tilpasset Norge:
– Lanseringsmodellen får vinterpakke med oppvarmet frontrute, setevarme foran og oppvarmet ratt. I tillegg en avansert og effektiv varmepumpe med et aktivt batterivarme- og batterikjølesystem.

Drivlinje:
– Bakhjulsdrift, med elmotoren plassert rett foran bakakselen for å gi optimal vektfordeling og gode kjøreegenskaper.

Bilen er allerede testet og utprøvd på nordiske vinterveier og under vanskelige kjøreforhold. Firehjulstrekk kommer trolig først på neste modell i ID-serien. i andre halvår 2021.

Lading:
– Batteriene skal klare en hurtigladeeffekt på opptil 125 kW. Da skal du kunne få 260 km rekkevidde etter en halvtimes lading.

Lanseringsmodellen vil få 100 kW hurtiglading, og alle kundene vil få 2000 kWt gratis hurtiglading på offentlige ladestasjoner tilknyttet Volkswagens WE-tjenester (online-tjeneste). Det tilsvarer omtrent 15.000 km.

Les også: «Bensin- og dieselbiler har snart ikke livets rett»

Enklere for kundene

– Og prisen da, Kopperud?

– Den kommer i september, trolig rundt bilutstillingen i Frankfurt.

I Tyskland blir startprisen på lanseringsmodellen i underkant av 40.000 euro, inkludert den tyske momsen på 19 prosent. Og dette er som nevnt en dyr utgave.

Summene er naturligvis ikke direkte overførbare til Norge – men gode indikatorer kan være dagens e-Golf (fra 326.200) og en opplagt konkurrent som Tesla Model 3 med bakhjulsdrift (fra 377.020 kroner).

Du bør med andre ord få en godt utstyrt, norgestilpasset ID.3 til godt under 400.000 kroner.

– Det er viktig å treffe på pris og utstyr. Vi ønsker å ha et ganske begrenset, men fornuftig utvalg av modeller og utstyr, som skal gjøre det enklere for kundene å velge, sier Kopperud.

Etter at ID.3 blir lansert, vil ID.-familien de nærmeste årene bli utvidet med ID. CROZZ (SUV) ID. BUZZ (flerbruksbil), ID. VIZZION (sedan), ID. BUGGY (beach buggy) og ID. ROOMZZ (stor SUV).