Bil forfra i bakke med fyr bak
EUROPA-FAVORITTEN: Bilsalget fortsetter å falle, men det er ingen tvil om hva europeiske bilkjøpere likevel helst vil ha. Volkswagen har tre av de fire øverste plassene på salgslistene i Europa, med Golf aller øverst. Foto: Volkswagen AG
Nye tall for bilsalget:

Nedgang i Europa, historisk fall i Kina

Bilsalget i Europa fortsatte å falle i desember. Nybilregistreringene falt 8,4 prosent i desember sammenliknet med desember i 2017. I Kina falt det samlede bilsalget i 2018 – for første gang siden 1990.

Del denne artikkelen

Det er antagelig ulike årsaker til fallet i de to markedene:

I Kina er det nært knyttet til redusert økonomisk vekst og handelskrigen med USA. Bilsalget i verdens største bilmarked falt 2,8 prosent, anført av et fall i personbilsalget på 4,1 prosent.

Det ble solgt 28,08 millioner kjøretøy i Kina i 2018, hvorav 23,71 millioner var personbiler.

Kina hadde et rekordhøyt bilsalg i 2017.

Les også: Advarer mot kollaps i elbilsalget

WLTP-trøbbel

I Europa er det nye testprosedyrer som har slått inn for fullt. Flere produsenter har slitt med å lansere WLTP-testede modeller i tide, og det har gitt kraftige utslag på salgstallene.

Samtidig har enkelte av de nasjonale markedene slitt med å matche rekordhøye salgsnivåer de siste årene.

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Tyskland hadde et marginalt fall på 0,2 prosent, økonomisk pressede Italia hadde et fall på 3,1 prosent, mens England og Sverige hadde fall på 6,8 prosent (identisk med nedgangen i det norske markedet).

Det totale 2018-salget i Europa var hårfint opp med 0,1 prosent, men siden WLTP ble innført 1. september har kurvene pekt bratt nedover.

Spania og Frankrike er blant markedene som hadde vekst i 2018.

Les også: Dette må du vite om WLTP-testene