To biler med takboks
TAKBOKS TAPPER: – Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal i NAF.
Fersk test fra NAF:

Overrasket over rekkevidde-tapet

En kompakt elbil bruker om lag 20 prosent mer strøm med en skiboks på taket, viser en fersk test fra NAF. – Det er ikke overraskende at elbilens forbruk øker med takboks, men dette var høyere enn forventet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Del denne artikkelen

NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker når du kjører med takboks på bilen. Testbilene var Volkswagen e-Golf og Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor.

Det har lenge vært en uskreven regel at forbruket øker med 5-10 prosent når man kjører med takboks.

NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker, og om forbruket øker likt på en elbil og en bensinbil.

– Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter øker forbruket ytterligere. Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal.

Les også: Så mye blir rekkevidden redusert i kulda

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

Elbilen dårligst ut

Takboksene som ble benyttet i testen var Thule Motion XT XL og Skiguard 830 Touring. Testen ble utført på en motorveistrekning på 7 mil, med kjøring i hastigheter mellom 80 og 110 km/t. Rett og slett en typisk transportetappe til hytta.

Testen bestod av tre turer, hvor hver bil ble kjørt med to type takbokser og en tur ble gjennomført uten takboks. E-Golfen ble ladet til 80 prosent batterikapasitet før hver tur.

Uten takboks lå forbruket på 1,79 kWh/mil på e-Golfen, mens gjennomsnittsforbruket for e-Golfen på de to testene med takboks var 2,125 kWh /mil. Det er en økning i forbruket på hele 19 prosent.

– E-Golf er blant de mest populære elbilene i Norge, og med allerede kort rekkevidde er det greit å være klar over at takboks reduserer rekkevidden så mye, mener Sødal.

Les også: Denne takbokstesten bør du få med deg!

Speedometer på bil

Stasjonsvognen øker som forventet

Forbruket til stasjonsvognen uten takboks var 0,75 l/mil, et forbruk som helt som forventet for motorveiskjøring på vinterstid.

For Skoda Octavia’en var gjennomsnittsforbruket 0,815 l/mil med takboks. Det er en økning i forbruket på 9 %.

– Konklusjonen er at forbruket øker som forventet på stasjonsvognen. Men å kjøre med takboks er veldig utslagsgivende på strømforbruket hvis du kjører en liten elbil. Det er det greit å være bevisst på, så man vet om man må legge inn et ladestopp på vei til hytta, avslutter Nils Sødal.

Testresultater

 

Takboks

Bil

Forbruk

Tur 1

Skiguard

VW e-Golf

2,12 kWh

 

Thule

Skoda Octavia

0,84 l/mil

Tur 2

Thule

VW e-Golf

2,13 kWh

 

Skiguard

Skoda Octavia

0,79 l/mil

Tur 3

Uten takboks

VW e-Golf

1,79 kWh

 

Uten takboks

Skoda Octavia

0,75 l/mil

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.