Motorvei i sentrum av Beijing
TRANGT OM PLASSEN: Trafikk i Beijing. Foto: Zhang Kaiyv, Unsplash
Grønt bilskifte i Kina?

Elbil-salget doblet, alt annet stuper

Det er «norske tilstander» i verdens største bilmarked: Salget av bensin- og dieselbiler i Kina falt nær 18 prosent i januar, mens elbilsalget doblet seg.

Del denne artikkelen

Men det skal kjapt legges til:

Bensin- og dieselbilene står for den store majoriteten av salget, med drøyt 2.020.000 biler i januar – mot 85.000 elektrifiserte biler.

Det er et åpent spørsmål hva som er årsakene til fallet i det kinesiske bilsalget, som i januar falt for sjuende måned på rad. Men redusert økonomisk vekst som konsekvens av handelskrigen med USA holdes av mange som den viktigste forklaringen.

Nedgangen på 17,7 prosent fra januar i fjor er det største fallet for denne måneden siden 2012, men estimatene til den kinesiske bilprodusentorganisasjonen er fortsatt et 2019-salg på linje med fjoråret.

Les også: Klarte ikke 150.000-grensen i 2018

Usikkert om insentiver

Antallet helelektriske biler i januar var 75.000, en oppgang på 180 prosent fra januar 2018, mens det ble solgt 21.000 ladehybrider, opp 55 prosent.

Det er spenning knyttet til hvordan el-salget vil utvikle seg, ettersom myndighetene har varslet at elbil-insentivene skal avvikles i 2020.

I dag nyter elbilkjøpere godt av betydelige subsidier, men myndighetene har ennå ikke sagt noe om hvordan elbil-fordelene skal endres – om de bare reduseres, eller fjernes helt.

Med dagens ordning reduseres prisen på elbil med nær en tredjedel. Likevel er det først og fremst bildelingstjenester og andre transportsselskaper som har tatt i bruk elbil i stor skala, i følge Bloomberg.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.