BONJOUR: Renault kommer med en kraftig fornyet Zoe, men de ytre forskjellene er minimale. Foto: Renault

Renault fornyer elbil-yndlingen Zoe:

Mer rekkevidde for pengene

390 km rekkevidde for under 250.000 kroner. Det skal løfte Renault Zoe oppover på salgslistene i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Renault har gjort snertne Zoe til en bestselger i det europeiske markedet, men i Norge har ikke bilen helt tatt samme posisjon. Her har den ligget ganske stabilt rundt 5.-6. plass på salgsstatistikken siden lanseringen i 2014, inntil det har dabbet av litt i år i påvente av en oppgradert versjon.

Nå er den altså her. Og som tidligere omtalt er det ikke store ytre forandringer på nye Zoe.

Men rekkevidden er økt med om lag 90 km (den gamle hadde 400 km etter NEDC-måling, men endte nær 300 km omregnet til den strengere WLTP-syklusen) – til 390 km.

Les også: Her er Motors elbiltester

Prisslipp

Prisen har vært største spenningsnivå siden Renault slapp halve katta ut av sekken før sommeren, og nå har de regnet seg ferdig:

Sluttsummen gjør prisen til et vel så godt argument som rekkevidden.

Zoe kommer med fire utstyrsnivåer, alle med 52 kWh batteri:

De to minste, Life og Zen, kommer med motorkraft tilsvarende 110 hesters forbrenningsmotor til henholdsvis 249.900 og 274.900 kroner, mens de kraftigere Intens og Edition 1 har 135 hk og prislapper på 294.900 og 304.900 kroner.

Les også: Denne elbilen går fire mil når den viser 0 prosent på batteriet

Tåler sammenlikning

Rekkeviddeforbedringen gjør Zoe interessant i en sammenlikning med de større, men dyrere, koreanske milslukerne – Kia e-Soul og Hyundai Kona.

Rimeligste e-Soul med 36,2 kWt batteri skal gi 276 km rekkevidde for 271.900 kroner (med 64 kWt skal du få 452 km for en startpris på 357.900), mens Kona lover 449 km for innstegspris på 325.000 kroner.

Det er altså regnestykker hvor Zoe kommer godt ut, for deg som ikke trenger all verdens plass.

PS: Renault-konsernet har annonsert at de skal ha åtte helelektriske modeller innen 2022.