Politikere i debatt
FOR MYE MØLLERS TRAN: Trond Helleland fra Høyre (i midten) under kritikk fra Oslos byrådsleder Raymond Johansen (t.h.) og Une Bastholm fra Miljøpartiet De Grønne under bompengedebatt på Arendalsuka. Foto: Tomm W. Christiansen
Bompengeforsker rister på hodet av Høyre:

– Høyre har vært med på bompengene

Høyre mener bypakkene er for kostbare, men får hoderystende kritikk fra bompengeforsker Kjell Werner Johansen. – Høyre tar avstand fra ting de selv har vært med på å vedta, sier Johansen.

Del denne artikkelen

Assisterende direktør Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk Institutt rister på hodet etter den store bompengedebatten på Arendalsuka.

– Jeg begynner å bli litt lei av at politikerne tar avstand fra ting de selv har vært med på å vedta, sier Johansen – som så debatten fra salen.

– Hva tenker du konkret på?

– Høyre. De har vært med på å vedta bompengene i Oslo og Bergen, med bybane og Oslopakke 3. Likevel blir det en debatt hvor de fremstiller det politiske landskapet som mye mer polarisert enn hva det er, sier Kjell Werner Johansen, som er blant landets fremste eksperter på bompengefinansiering.

Les også: Ap-Raymond: Bompengene er fantastiske

Mann m mikrofonTRAFIKKFORSKER: Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk Institutt.

– Dyrt

Under bompengedebatten i Arendal vedgikk Høyres parlamentariske leder Trond Helleland noe motvillig at partiet har vært med på bompengeopplegget i Oslo, som i sommer ble kraftig utvidet – slik at det nå er 83 bomstasjoner hvor også elbilene nå må betale.

Men etter debatten snakket Helleland om at bypakkene har blitt for store og omfangsrike.

– Når noen må betale 30-40.000 for å kjøre gjennom bomringen, så begynner det å bli dyrt, sier Helleland til Motor.

– Lå ikke det kortene da Nasjonal Transportplan ble lagt frem?

– Det er ingen fra staten som har sagt at alle prosjektene som skal inn i byvekstavtalene må være der, som Bybanen i Bergen og tunneler i Oslo.

Les også: Den egentlige bompengeregningen i NTP

– Stort sett enige

Helleland påpeker at det ikke er staten som driver frem de kostbare bypakkene, men lokale aktører.

– Det er noe med å tenke totalomfang. Det kan være en påminnelse til senere utbygginger, om at vi må ta litt mindre Møllers tran av og til, sier Helleland.

Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk Institutt minner om at alle partiene på Stortinget er for bompenger – også Høyre.

– Stort sett er de enige om bompenger, unntatt Fremskrittspartiet som konsekvent er imot, sier Johansen.

Les også: Bompengepartiet størst blant bilistene