Bil på vei
FAMILIERACER: Slik ser fjerde generasjon Audi RS 6 Avant ut. Modellen markerer at det er 25 år siden Audi lanserte RS som råere varianter av sine eksisterende modeller. Foto: Audi AG
Her er fjerde generasjon Audi RS 6 Avant:

Førstemann til hytta

Like politisk ukorrekt som perfekt for en bilglad familie: Audis RS 6 Avant har 565 liter bagasjerom og 600 hester…

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Audi kommer med en ny familiebil. «Avant» betyr stasjonsvogn på Audi-språket.

Audi feirer at det er 25 år siden RS ble et begrep på en Audi med egenskaper utover de standardiserte.

– Gjennom vår 25-årige historie har Audi RS 6 Avant vært ett av det absolutte ikonene for vår store, verdensomspennende fanskare, sier Oliver Hoffmann, direktør ved Audi Sport.

RS-modellen har et annet designuttrykk enn basismodellen, A6 Avant.

Med unntak av fordørene, taket og bakluka, består karosseriet av RS-spesifikke deler.

Bilen er 40 millimeter bredere på hver side og skjermene er blitt mer markante.

I fronten er det tydelig forskjeller fra standardmodellen. Mye på grunn av frontlyktene, som er hentet fra A7. Disse er slankere og har et mer sporty uttrykk, i tillegg til at de gir mulighet for RS Matrix LED laserlys, med mørke infatninger som et ekstra kjennetegn.

Hekken har takspoiler og en spesiell RS-støtfanger med diffuser og designelementer i sort høyglans. Eksosanlegget har typisk ovale enderør i krom. Et eksosanlegg med sorte enderør er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Les også: Audi varsler 30 elbiler innen 2025

Kjappere enn el

Karosseriet på nye RS 6 Avant er i utgangspunktet 20 mm. lavere enn en A6 Avant med standardunderstell. I hastigheter over 120 km/t senkes bilen ytterligere 10 mm.

Et «lift mode» kan derimot heve bilen 20 mm igjen i lave hastigheter. Greit hvis man skal ha maksimalt utbytte av firehjulsdriften på dårligere underlag.

Vi legger også merke til en forhøyning på panseret.

Og, ja – det er mange hester som skal ha plass under der: Hele 600.

800 Nm dreiemoment leveres mellom 2050 og 4500 o/min.

Klassikeren 0-100 skal gå på 3,6 sekunder når åttetrinnsautomaten må jobbe maksimalt. Det er faktisk bedre enn de fleste elbiler.

Les også: Fire måneder med elbil snudde alt for Audi i Norge

Bil foran murvegg

interiør i bil

Baksete på bil

Baklykter på bil

Sjarmforsøk

Modellen leveres med 21-tommers aluminiumsfelger som standard. Dekkdimensjonen er da 275/35. En RS-spesifikk 22-tommersfelg med fem eiker og 285/30-dekk kan leveres som ekstrautstyr.

Audi forsøker også å sjarmere seg til fordeler i det norske avgiftssystemet med et såkalt mildhybridsystem.

Et 48 volt elektrisk anlegg med en effekt på opptil 12 kW, skal lagre og gjenvinne energi ved gass-slipp og lette oppbremsinger og redusere totalforbruket.

Men forbruket er ennå ikke offisielt. Andre faktaopplysninger er nok mer spennende.

Jubileumsmodellen lanseres mot slutten av 2019.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?