Hvit bil foran grønn bil
NY OG GAMMEL: Nye Passat GTE får oppmerksomheten, mens første generasjon Passat fra 1973 står i all sin gamle prakt i bakgrunnen. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Ladbar VW Passat kan igjen bestilles:

Holder prisen nede på «Norgesfavoritten»

Mange har etterlyst Passat stasjonsvogn GTE, altså den ladbare hybriden. Prislappen gjør nok gjensynsgleden ekstra stor.

Del denne artikkelen

I fjor sommer stanset Volkswagen produksjonen av sin ladbare salgssuksess (og lillebror Golf GTE), i påvente av nye drivlinjer og strengere forbruks- og utslippskrav.

Lagrene ble tømt utover sensommeren, godt illustrert av følgende tall:

Passat GTE var Norges mest solgte ladbare hybrid i august, men bare på en 8. plass over nybilregistreringene i november.

Motor likte for øvrig den utgående modellen så godt at vi hadde den blant de ti finalistene til «Årets beste bilkjøp» i 2018.

Les også: Ny VW-SUV toppet Shanghai-utstillingen

Snart 30 millioner

Og det er flere enn oss som ser fram til gjensynet med modellen som er solgt i mer enn 29  millioner eksemplarer. Bilen kan bestilles fra mai, med lansering i september.

Prisen blir 455.000 kroner. Det er 6.000 kroner mer enn før produksjonsstansen.

I den prisen får du en bedre utstyrt versjon med 30 prosent høyere batterikapasitet (13 kWh) og 55 kilometer rekkevidde etter de nyere og strengere kravene.

Altså en praktisk  rekkevidde på strøm som vil dekke det meste av hverdagskjøringen, og følgelig et svært lavt totalforbruk. Effekten er den samme som tidligere: 218 hester.

Les også: Vi har prøvekjørt nye V60 Cross Country – riktig bil med feil motor

Detalj fra front på bilLADEKLAR: Mange har savnet Passat med lademulighet. Nå er den omsider tilbake.

 Interiør på bilLITE NYTT: Interiøret er omtrent identisk, bortsett fra et nytt ratt. Skinn/Alcantara er standard setetrekk i Norge.

Følger moten

Volkswagen viste fram den oppgraderte Passat GTE i Oslo i dag. Som alltid fra VW, er endringene forsiktige. Det kreves ekstra merkekunnskap for å skille kommende Passat fra de du allerede ser i trafikken. Men både lyktene- og støtfangerne har fått enkelte justeringer – i tillegg til at det introduseres noen nye felger og farger.

Bakfra kan du enklest kjenne igjen en ny Passat ved at hele modellnavnet er trukket ut med store bokstaver midt på bagasjelokket – slik moten er for tiden.

Og når baklyktene er tent, vil du se et nytt lysdesign – lik den store SUV-en Touareg. Bilen har forøvrig også LED Matrix-lys.

Enda mindre iøynefallende, men desto viktigere:

Passat leveres standard med alle  førerstøttesystemer VW i dag disponerer. I tillegg kommer blant annet et nytt navigasjonssystem som underbygger en rekke nye onlinetjenester.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?