DELER TEKNOLOGIEN: Toyota letter på topplokket, ikke bare på motorene, men på svært mye av det de har patentert rundt elektrifiserte kjøretøy. Foto: Toyota Motor

Toyota frigir patenter:

Deler 24.000 hybrid-hemmeligheter

Hybridpionéren Toyota ønsker å dele over 20 års kunnskap om elektrifisering i håp om at flere skal bidra til å redusere utslippene fra bilparken.

Publisert Sist oppdatert

Vel vitende om alle kostnadene forbundet med å utvikle og ta i bruk ny teknologi, har Toyota iverksatt to tiltak for å bidra tempomessig i det grønne skiftet:

De deler rettighetsfritt nærmere 24.000 teknologiske patenter knyttet til elektrifisering av kjøretøy.

Og: De tilbyr sin kompetanse til andre produsenter som ønsker å utvikle elektrifiserte biler.

Les også: Toyota tar batterivalget om noen måneder

Standard i bransjen

Gjennom å frigi patenter og teknisk ekspertise på denne måten, ønsker Toyota å bidra til at myndigheter, bilfabrikanter og samfunnet for øvrig sammen skal nå de nødvendige klimamålene som er satt.

– Med bakgrunn i det store antallet henvendelser vi får rundt vår teknologi for elektrifisering, mener vi at det nå er på tide med samarbeid i bransjen, sier Shigeki Terashi, styremedlem og konserndirektør i Toyota Motor Corporation.

– Om vi får en betydelig økningen i antallet elektrifiserte kjøretøy de neste ti årene, vil dette bli en standard i bransjen. Vi ønsker å ta en rolle for å støtte denne utviklingen, legger han til.

Les også: Slik blir Toyotas hydrogenplaner

Nyttig kjerneteknologi

Patentene som nå frigis er basert på over 20 års teknologiutvikling med fokus på økt motorkraft, redusert vekt og lavere produksjonskostnader.

Kjerneteknologien i disse patentene kan videreføres og brukes i utviklingen av ulike typer elektrifiserte kjøretøy, som hybrider, ladbare hybrider og hydrogenbiler.

Frigivelsen av patentene vil starte umiddelbart og vare ut 2030.