EL-SJEF: Eric Feunteun vil ha batteripriser som harmonerer bedre med Renaults DNA. Foto: Tomm W. Christiansen

Renault venter til batteriprisen synker:

– Lav pris er viktigst for elbilene

Sjefen for elbilsatsingen til Renault har absolutt en fascinasjonen for superraske og eksklusive elbiler. Men skal verden bli grønnere, må elbilene ut til folk flest.

Publisert Sist oppdatert

Det er all grunn til å forvente mange nyheter framover fra den sterke elektriske alliansen Nissan/Renault/Mitsubishi.

Med bestselgere som Nissan Leaf, Renault Zoe og ladbare Mitsubishi Outlander som kompetansegrunnlag, satser alliansen på å selge to millioner biler per år innen 2025.

Altså biler for folk flest.

Høyt volum, lavest mulig totalkostnader.

Renault har vist fram bilder av en lekker familieelbil, men den er fortsatt noen år unna lansering. Trolig kommer den først i  2022.

Les også: Her er Motors elbil-tester

Ikke luksus

Renaults sjef for den elektriske bilparken, Eric Feunteun, sier til Auto Express at en modell som dette i øyeblikket blir for dyr for en merkevare som Renault.  

– Hvis vi lanserer denne biler med dagens batterikostnader, så vil prisen nærme seg våre luksuskonkurrenter. Hvis vi vil gå oppover i segmentene – vi kan se hva Tesla og Jaguar gjør – må vi ha veldig store batterier. Det betyr dyre biler. Jeg er en sterk tro på at Renaults DNA skal bringe rimelig teknologi ut til folk. Zoe er den rimeligste elbilen på markedet, og pris er den viktigste faktoren, sier han.

Feunteun sier videre at de har planer om to nye helelektriske biler i nær framtid – på hver sin side av dagens Zoe. Altså en minibil og den nevnte modellen i «Golf-klassen».

Den siste blir da en direkte konkurrent til fjorårets mest solgte bil i Norge, Nissan Leaf.

Les også: Dobler Zoe-produksjonen

Full Zoe-satsing

Fortsatt er det full satsing på Zoe, som var Norges sjette mest solgte bil i 2018, verdens femte mest solgte elbil, og den mest solgte fra en europeisk produsent.

– Vi vil fortsette i dette segmentet, det er vårt sterkeste segment, og det er hjertet av det europeiske markedet. Så vil vi opplagt gå litt ned og litt opp – men her er tidspunktene helt avgjørende, sier Feunteun – før han presiserer:

– Ja, vi kommer til c-segmentet («Golf-klassen) og ja, vi vil komme med et større batteri, det er sikkert. Men vi må finne riktig tidspunkt for å være sikker på at vi har et konkurransedyktig tilbud.