BATTERI-JAKT: Det spisser seg til jakten på råvarer til å produsere elbil-batterier som dette. Foto: Wikipedia

Elbilprodusentene riskierer batterimangel:

Frykter elbil-leveringene forsinkes enda mer

Stadig flere vil ha elbiler. Og elbilprodusentene trenger stadig flere batterier. Men de frykter batterimangelen vil gi enda større forsinkelser i elbilleveransene.

Publisert Sist oppdatert

De største bilprodusentene intensiverer arbeidet med å produsere utslippsfrie biler. Etterspørselen er høyere enn mange forestilte seg, dessuten er det en del strenge utslippskrav fra EU som skal innfris.

En av de største utfordringene har vært tilgangen til batterier.

Og utfordringene blir ikke mindre.

Flere analyser konkluderer med at begrensninger i batteriforsyningene vil hindre elbilsalget de neste 10 årene.

Les også: Har de løsningen for elbil-batteriet?

50 prosent opp årlig

En ny rapport fra Benchmark Minerals, som spesialiserer seg på analyser av priser og produksjon av litiumbatterier, underbygger mye av dette.

Rapporten avdekker at batteriprodusentene nå jobber på spreng for å møte etterspørselen fra bilindustrien.

Innen 2028 vil produksjonen vokse til nesten 1,6 terawatt-timer (én terawatt er én billion watt).

Les også: Kuldetest for sjeldent elbilpublikum

Intensiverer

VW-konsernet er blant de store aktørene som har intensivert arbeidet med elbilproduksjon. De skal investere 425 milliarder kroner i elbilsatsingen, og konsernet har oppjustert ambisjonene til å telle 70 nye elektriske modeller innen 2030 og totalt 22 millioner elbiler, mot tidligere 50 nye modeller og 15 millioner biler.

Andre store bilprodusenter som BMW, Daimler (Mercedes-Benz), General Motors og Fiat Chrysler har signalisert det samme.