SPENNENDE: Hvis selve karosseriet til en elbil kan brukes som batteri, så frigjøres både plass og vekt. Karbonfiber kan løse dette, mener svenske forskere. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Svenske forskere med revolusjonerende batteri-teori:

Vekten på elbilene vil bli halvert

En elbil laget av karbonfiber vil kunne lagre strømmen i selve karosseriet, mener svenske forskere. Vekten på bilen vil i tilfelle reduseres med 50 prosent.

Publisert Sist oppdatert

I dag konstrueres de fleste framtidige elbiler etter samme batterifilosofi:

Det skal være langt og flatt – og ligge omtrent midt under bilen. Da gir batteriet best vektbalanse og opptar minst plass.

Men fortsatt er vektøkningen er stort problem.

En elektrisk Golf veier eksempelvis nesten 300 kilo mer enn en bensinvariant.

Les også: Så lange er ventelistene på elbilmodellene

Forskere ved Chalmers Tekniska Högskola, et privat teknisk universitet i Göteborg, har sett nærmere på muligheten som ligger i et karosseri av karbonfiber.

De har konkludert med at materialet har strømlagrende egenskaper som kan erstatte det tradisjonelle og tunge batteriet.

Karbonfiber er vesentlig lettere enn stål og aluminium, som vanligvis brukes i bilindustrien. I dyre sportsbiler brukes materialet nettopp for å redusere vekten. Og mannen bak forskningen i Sverige, professor Leif Asp, mener dette kan gjøre elbilene opptil 50 prosent lettere.

Les også: Betale mer for en elbil? Glem det!

Urimelig dyrt

Men nettopp bruken av karbonfiber i de dyreste sportsbilene, underbygger en stor utfordring: Det koster mye penger.

Sammenliknet med dagens tradisjonelle materialer, vil det bli urimelig dyrt å produsere biler av karbonfiber. Det er også en del opplagte spørsmål rundt både kjølemekanisme og kollisjonssikkerhet.

Men ser man på utviklingen av elektrifiserte biler de siste 10 årene, så er neppe dette en utopi i et tiårsperspektiv.