SNYTT FOR PENGER DE HAR KRAV PÅ: Line Dybedal og Per Helge Helgesen vant fram i Forbrukerklageutvalget, men har ikke fått tilbake pengene de har krav på etter et uheldig bruktbilkjøp. Foto: Helle Frogner

Motors avsløringer om bilkjøpere som blir lurt:

Stortingspolitikere krever svar fra forbrukerministeren

– Her fungerer ikke forbrukervernet, sier SV-politiker Freddy André Øvstegård. Han og flere andre stortingspolitikere er nærmest vantro etter Motors avsløringer om bruktbilkonflikter hvor bilkjøperne taper store beløp. – Dette høres helt totalt urimelig ut, sier Anette Trettebergstuen (Ap).

Publisert Sist oppdatert

I den siste utgaven av NAF-magasinet Motor avsløres det at bruktbilkjøpere som vinner konflikter med useriøse bruktbilselgere likevel ikke får pengene de har rettmessig krav på.

Flere stortingspolitikere er svært overrasket over Motors avsløringer.

Sjokkerende

– Det er sjokkerende at useriøse bruktbilselgere utnytter kjøperne sine så grovt, villet og bevisst, sier Freddy André Øvstegård, SVs representant i Stortingets familie- og kulturkomité, som også har ansvar for forbrukersaker.

– Vi har et sterkt forbrukervern i Norge. Men her fungerer det ikke.

Han har nå sendt et skriftlig spørsmål til forbrukerminister Linda Hofstad Helleland (H) hvor han omtaler Motors artikkel som «en av de største avsløringene av brudd på forbrukernes rettigheter på lenge».

– Vil statsråden sørge for bedre hjelp til innkreving av penger og bedre samordning mellom namsmann, forbrukerklageutvalget og andre instanser, spør Øvstegård.

Les også: «Vil du bli rik på kriminalitet bør du begynne å selge bruktbiler»

Urimelig

Også Arbeiderpartiets politikere i familie- og kulturkomiteen, Anette Trettebergstuen og Kari Henriksen, reagerer.

– Dette høres helt totalt urimelig ut. Det må finnes en mekanisme som sørger for at man faktisk får det man har krav på, skriver Trettebergstuen i en epost til Motor.

Hennes partikollega Kari Henriksen har også skrevet brev til forbrukerministeren.

– Hva vil statsråden gjøre for at forbrukerne får sine rettmessige penger, spør Henriksen i brevet. 

Forbrukerrådet tause

Motors avsløringer samsvarer med erfaringene til NAF, som er fortvilet over at mange av deres medlemmer ikke får pengene de har krav på fra bruktbilselgerne.

– Verstingene i bruktbilbransjen kjenner til systemet. De vet hvordan de skal gjemme unna penger, sier Vigdis Svennungsen, seksjonsleder i NAF Advokat.

Forbrukerrådet, som er en statlig finansiert organisasjon for alle norske forbrukere, er imidlertid tause.

De bistår hvert år tusenvis av bilkjøpere med råd og saksbehandling. Men de har ingen rutiner for å hjelpe bilkjøpere med å få inn penger de har krav på etter å ha vunnet i Forbrukerklagenemnda eller i de ordinære domstolene.

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland, som ofte står på for forbrukernes rettigheter i mediene, har ikke ønsket å svare på spørsmål om Motors avsløringer.

Heller ikke kulturministeren har tidligere ønsket å engasjere seg i bruktbilselgernes problemer.

Da Motor sist vinter skrev om Olsen bil i Grimstad, hvor innehaveren er siktet for å ha lurt hundrevis av bruktbilkjøpere til å kjøpe bilvrak som er sveiset sammen ulovlig, svarte Helleland i en kort epost til Motor at «vi har et sterkt apparat i Norge som skal ivareta forbrukernes interesser».

Les også: Slik unngår du å bli lurt av bruktbilselgeren

Ikke holdbart

Opposisjonen på Stortinget er sjokkert.

Senterpartiets forbrukerpolitiker Åslaug Sem-Jacobsen er i likhet med sine kolleger fra SV og Arbeiderpartiet, overrasket over situasjonen. Hun sier hun ikke har hatt tid til å sette seg grundig inn i Motors avsløringer. Men det hun har lest i Motor har sjokkert henne.

– Dette er ikke en holdbar situasjon og noe vi må se nærmere på, sier Sem-Jacobsen, som stiller spørsmål ved om rettssikkerheten ivaretas når bilkjøpere ikke får igjen penger som de er tilkjent gjennom rettskraftige vedtak.

Les også: Motors store vinterdekktest