FULL BENSIN-GASS: Nissan lanserer nye bensinmotorer på sin europeiske crossover-modell Qashqai. Samtidig kommer et kraftig forbedret infotainment-system som også skal på plass i de andre Nissan-modellene.

Nissan med nye motorer på Qashqai:

En liten touch av Mercedes

Nissan pusser opp i crossover-klassen, og lanserer sin populære Qashqai med nye bensinmotorer. Og de kommer ikke fra hvor som helst. Motorene er det første resultatet av et utstrakt samarbeid med Daimler.

Publisert Sist oppdatert

Nissan er i en veletablert allianse med Renault og Mitsubishi, men samarbeider bredere enn som så.

– Vi har teamet opp med Daimler på til sammen 13 prosjekter, med 11 ulike teknologiske løsninger. Denne motoren er et direkte resultat av dette samarbeidet, sier Michael Hill i Nissan.

Den 1,3 liters, firesylindrede motoren kommer i Qashqai-modellene med forhjulstrekk som er i salg fra november, firehjulstrekkerne kommer til våren. Motoren kommer i tre varianter: 140 og 160 hester 6-trinns manuell, samt en 160 hesters 7-trinns dobbeltkløtsj automat (den aller første på en Nissan-modell).

På nyåret kommer en 150 hesters dieselmodell, med 1,7 liters motor. Dieselmotoren blir tilgjengelig på utgaver med firehjulstrekk, men da uten dobbelkløtsjen.

Motoren vil møte den nye utslippsnormen Euro 6d-Temp som trer i effekt neste høst.

Samme motor, med helt marginale merketilpasninger, vil snart finnes i Mercedes A-klasse og Renault Kadjar.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbil-modellene

– Det kommer til å lages over en million motorer som denne hvert år, sier Hill som anslår at den blir å finne i mer enn halvparten av Qashqai-bilene de neste årene.

Qashqai har vært en europeisk storselger for Nissan, i en klasse der konkurransebildet har blitt ekstremt mye tøffere de siste årene. Nissan selv opererer med et 30-talls konkurrenter i Europa.

Hvorvidt Qashqai kan komme seg tilbake blant topp 20-modellene i Norge er høyst uvisst  – all den tid det er bensin vi snakker om, i første omgang.

Ny motor med en touch av Daimler markerer et betydelig kvalitetsløft. Vi kjørte alle de tre motorvariantene under testkjøring på tørre spanske veier sist uke.

Den minste av motorene kommer med 25 hester mer enn 1,2-litersmodellen som Nissan nå tar ut av produksjon. Den har rikelig kraft for norsk trafikk, med en kraftig forbedret prestasjon på høyere hastigheter.

Fra 80 til 100 km/t er akselerasjonstiden redusert fra 5,7 til 4,5 sekunder, fra 100 til 120 er den nye 35 prosent kjappere enn dagens modell.

Det gir fleksibilitet og kjøreglede. Den nye Qashqai er på god på giret, med myke overganger og romslige intervaller.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

Infotainment-løft

Forbruket er lavere enn på dagens modell, med 0,53 på mila og 121 g/km utslipp for de manuelle utgavene med 17-tommers felger. Med større hjul øker forbruket til 0,57 og utslippet til 131.

Automatutgaven har marginalt høyere forbruk og utslipp (5,5 og 122/5,8 og 131).

Nissan lanserer samtidig et helt nytt infotainmentsystem, som foruten et kraftig visuelt løft gir nye bruksmuligheter ved integrering av smarttelefon.

For eksempel kan du sende et ønsket reisemål fra din telefon til bilens infosystem.

Søkefunksjonaliteten er samtidig enklere, ettersom du kan søke etter både POI’er og adresser uten nødvendigvis å ha alle opplysninger. Den nye løsningen kommer med TomToms Premium Traffic-tilbud som har sanntidsinformasjon om trafikkflyten.

Etter hva Motor får opplyst, kommer samme infotainmentløsning i de øvrige Nissan-modeller utover i 2019 – også på den populære Leaf’en.

Les også: Neste elektriske Audi lader på 12 minutter

Budsjettstandard

Men om det er Mercedes under panseret, har bilen stadig budsjett-trekk. Det er noen åpenbare grunner til at den starter under 300.000 kroner (skjønt prisene ennå ikke er klare på modellene med ny motor):

Interiøret er av enklere materiale, støynivået kunne vært lavere og med fire voksne i bilen blir det småtrangt i baksetet. Legg til at det er lett å kjenne ujevnheter i underlaget.

Det koster fort et par hundre tusen å fjerne slike innvendinger, og derfor klarer nok fort Qashqai å bevare sin posisjon i dette segmentet.

Elektrifisering er et større hinder, men der er ikke Nissan klar for endringer på denne modellen.

Prioritering av ny bensinmotor sier alt om hvordan de vurderer salgsutsiktene for Qashqai i Europa, der bensin vokser nesten like kjapt som diesel faller – og det store elbilskiftet ennå er noen år unna.

Les også: Nissan med bobil på batteri