Bil av typen Hyundai Electric sett forfra
KUPP: Elbiler som denne – en Hyundai Ioniq Electric – er lønnsomme objekter for svenske leasingselskaper. Foto: Hyundai Motor
Leasingselskaper håver inn på støtteordning:

Tjener stort på elbileksport til Norge

Svenske leasingselskaper kan tjene inntil 60.000 kroner per bil i miljøbilstøtte før de blir solgt dyrt til nordmenn.

Del denne artikkelen

Nesten 900 elbiler er eksportert fra Sverige til Norge det siste året, skriver Teknisk Ukeblad.

Svenske leasingselskaper kan ved å tilby sine kunder en kort leasingperiode på så lite som ett år innkassere en såkalt «Supermiljöbilspremie», som kan beløpe seg til så mye som 60.000 kroner.

Etter endt leasingperiode kan bilen selges som eksportbil til Norge, der bilene kan selges dyrere enn i Sverige.

Les også: Dette er elbilen konkurrentene må slå

Økende antall

Det er nettstedet Tesla Club Sweden som først kom med påstandene om at svenske elbiler i stor grad selges til Norge.

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

De viser til data fra tjenesten Car.info, som viser at et økende antall biler brukteksporteres til Norge.

Tjenesten henter inn sine tall fra offentlige registre i Sverige.

Fra oktober 2017 til september 2018 ble det ifølge Tesla Club Sweden eksportert 898 elbiler fra Sverige til Norge.

Les også: Her er vår test av nye Nissan Leaf

Miljøbilstøtte

Om man går ut fra at alle disse bilene har fått miljøbilstøtte kan den svenske staten ha gitt 36 millioner i støtte til biler som selges i Norge.

Ordningen har ført til at det er få elbiler tilgjengelige på det svenske bilmarkedet. Det er rundt seks ganger så mange brukte elbiler til salgs på Finn.no enn på den svenske ekvivalenten Blocket.se.

(©NTB)