Grafene viser hvordan dekk fra ulike produsenter har kommet ut i Motors test av vinterdekk de siste ti årene.
ADELSKALENDEREN: Grafen viser hvordan piggdekkene fra de største produsentene har gjort det i Motors vinterdekktest de siste 10 årene.
Her er vinterdekkenes adelskalender:

Disse dekkene er gjengangere på test-toppen

Tusenvis av dekk har rullet gjennom Motors dekktester opp gjennom historien. Her kan du se hvilke produsenter som henger best med i utviklingen.

Del denne artikkelen

Det er et sikkert høsttegn:

Motors omfattende test av sesongens vinterdekk. Til nytte, kunnskap og en hel del spenning.

Jukka Antilla er testsjef hos Test World, et enormt anlegg i den lille byen Ivalo, helt nord i Finland. Der er det kilometervis med testbaner både utendørs og innendørs.

Mange av verdens største dekkprodusenter reiser til Antilla og teamet hans for å gjøre grundige dekktester. Det gjør også Motor.

Les også: Her er alle resultatene i årets test

Tips fra NAF
Det du må huske om dekk og dekkskift

Piggene ute

Antilla forteller dette om utviklingen blant vinterdekkene de siste 10 årene:

­– For piggdekkene har det i stor grad handlet om antallet pigger. I 2013 introduserte Nokian et dekk med 190 pigger. Det var nesten dobbelt så mange som nestemann. Denne sesongen har Michelin kommet på banen med 250 pigger. Men det handler også om formen på piggene. De kan være runde, kvadratiske eller stjerneformete. Nokian har for eksempel to forskjellige typer pigger i dekkene sine – noen for best mulig langsgående grep, andre for best sidegrep.

– Blant de piggfrie dekkene var lenge spørsmålet: Hvem våger å lage dekket så mykt at det får maksimalt isgrep, men samtidig dårligere egenskaper på våt og tørr asfalt og dårligere livslengde? Men nå ser vi at forbedrede materialer kan gi både bra grep på isen og langt bedre egenskaper på asfalt. De beste piggfrie dekkene er i dag faktisk bedre på is enn de dårligere piggdekkene, sier Jukka Antilla.

«De beste piggfrie dekkene er i dag faktisk bedre på is enn de dårligere piggdekkene.» 
Jukka Antilla, testsjef hos Test World 

Les også: Sjekk disse tabellene før du kjøper dekk

Eget behov

Audun Bergerud er en rutinert teknisk konsulent i NAF.

Han har studert utallige dekktester gjennom årene, og mønsteret er ganske tydelig:

Det er stort sett alltid de kjente produsentene som går igjen i teten. Av og til dukker det opp noen store overraskelser.

– De største produsentene satser mye på å lage dekk som egner seg i vårt klima. Da blir også testresultatene bra. Men sørover i Europa legger de vekt på andre egenskaper. Da er det andre dekk som hevder seg bedre. Det er viktig at man studerer tabellene for å finne det beste dekket til eget behov, sier Bergerud.

  • Continental kniver med Nokian om det beste poengsnittet i begge kategorier. De piggfrie dekkene har tatt tre 1. plasser på rad de siste årene. 
  • Hankook er en i sør-koreansk dekkproduksjon og er for alvor med i kampen om kundene i Norden – dog litt under de aller beste.
  • Nokian har som overordnet mål å lage gode dekk for nordiske forhold, og statistikken viser at de lykkes. Spesielt med piggdekkene.
  • Michelin har hatt flere 1. plasser, men det begynner å bli noen år siden nå. Tar et meget interessant hopp på listene med årets piggdekk.
  • Goodyear har, sammen med Nokian, det beste piggfrie dekket de siste fem årene. Med pigger havner det noen plasseringer under de beste.

Les også: «Noen dekk er så ekstremt dårlige»

Tips fra NAF
Sliter du med dekkskift?

Ikke se seg blind

Torleiv Haukenes er produktsjef i Dekkmann og følger naturligvis dekktestene med stor interesse.

Også han påpeker at man ikke skal se seg blind på enkeltresultater, og at det viktigste er deltestene.

Det er forskjell på å kjøre bil på Jæren kontra Finnmark. 

– Vi ser jo at testresultatene kan variere litt. Forholdene er aldri helt like, og faktorer som temperatur og luftfuktighet kan vippe et dekk fra 1. til 4. plass. Generelt mener vi at alle dekkene i dette spennet er gode kjøp, sier han. 

Graf som viser hvordan piggfrie dekk fra ulike produsenter har gjort det i vinterdekktesten i Motor de siste ti årene. PIGGFRITT: Slik har de piggfrie dekkene gjort det i Motors vinterdekktest de siste ti årene. At en produsent ikke er representert med et dekk et enkelt år betyr ikke at deres dekk det året var dårlig, bare at vi ikke har hatt dekk fra alle de samme produsentene hvert år.

Les også: Her er piggdekkene som er best for sykkel

Årets overraskelse

Derfor kan det også være interessant å se resultatene over tid. Haukenes underbygger synet ved å trekke fram årets overraskelse blant de piggfrie dekkene, Pirelli.

–  Det er ikke overraskende for oss. Vi mener dette er et bra dekk som fortjener å være blant de beste, sier han.

Men som du kan se:

Før årets 2. plass har Pirelli to 8. plasser. 

Andre dekk har mindre varierende resultater. Nokian og Continental ligger, med et par unntak, blant de tre beste dekkene hvert år – både med og uten pigger.

– Å vinne testen er selvfølgelig ønskelig. Men for vår del er det enda viktigere å kunne vise til gode testresultater over flere år. Dette sier noe om den generelle kvaliteten på dekkene, og tar høyde for ulike testmetoder, temperaturer og underlag, sier Tron Guldbrandsen, salgssjef i Nokian.

Les også: Slik gjør vi vinterdekktesten

Testen står sterkt

Han sier at vinterdekktesten til Motor/NAF står veldig sterkt i det norske markedet, og at kunden ofte bruker den som referanse ved kjøp av dekk.

«Vi er forsiktige med å anbefale pigg eller piggfritt. Det har lett for å bli dekkets feil, ikke førerens, hvis et uhell skulle oppstå.» 
Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann

Haukenes i Dekkmann mener også at det er viktig å være klar over at testene gjøres på nye dekk, og at dekkets evne til å beholde egenskapene over tid er viktig.

–  Nå finnes det piggdekk med limte pigger som gjør piggslipp til historie. Her vil sikkerheten gjennom dekkets levetid bli ekstremt forskjellig mellom de ulike merkene, sier han.

Tips fra NAF
Dette bør du vite om tidspunktet for å skifte dekk

Rundt 65 prosent av Dekkmanns kunder velger piggfritt. Tallet har vært stabilt i noen år nå.

Men mange av disse kundene tilhører større flåter med leasingbiler i byområder, som nesten uten unntak kjører piggfritt. Ute i distriktene er antallet piggdekk høyere.

–  Vi er forsiktige med å anbefale pigg eller piggfritt. Det har lett for å bli dekkets feil, ikke førerens, hvis et uhell skulle oppstå. Men forhandlerne er flinke til å definere behovet sammen med kundene. Mange kan også bli tilfreds med billigere dekk. Kjører du stort sett i kjente trakter og i 60-soner, så kan det fungere bra, mener Haukenes.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilmodellene