Oversiktsbilde over bensinstasjon
BENSINLADESTASJON: Om noen uker vil Circle K på Kjerlingland utenfor Lillesand ha en kombinasjon av 26 hurtigladere for ulike typer elbiler, åtte fyllepunkter for personbiler og to fyllepunkter for lastebiler. På lengre sikt skal antallet hurtigladere øke til 50.
Skal tidoble ladekapasiteten:

Bruker Norge som laboratorium

Norge er verdens prøvekanin for morgendagens biltransport. Det gjelder ikke minst for energi og drivstoff til kjøretøyene. – Vi kaller Norge for vårt lille laboratorium, sier Hans-Olav Høidahl, som er Skandinavia-sjef og sitter i toppledelsen i drivstoffselskapet Circle K.

Del denne artikkelen

– Det kommer til å ta lang tid før elbilene vil ha betydelig innvirkning på vårt globale salg, men vår tilstedeværelse i Norge gir oss en fantastisk mulighet når vi nå ser at elbilene kommer for fullt, sier Høidahl.

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

Kanadiske Circle K, som overtok det store flertallet av Statoil-stasjoner i Norge med et oppkjøp i 2012, utvikler nå det de omtaler som «energistasjoner» – anlegg for hele porteføljen av det som skal drive morgendagens biler:

Elektrisitet, bensin, diesel, biodrivstoff, og kanskje også hydrogen.

Les også: Hybrid, plug-in eller batteri – hva lønner seg?

Korridorer

Selskapet skal tidoble ladekapasiteten i sitt norske stasjonsnettverk innen 2020.

Utbyggingen skjer på to hovedområder:

  • Korridornettverk for langdistanse, med store stasjonsanlegg langs hovedveiene, det første er mellom Oslo og Stavanger. I høst åpner det første, store anlegget i denne kategorien, Kjerlingland ved Lillesand, der det etter hvert blir 50 ladepunkter av ulikt format – fra både Ionity, Tesla, Grønn Kontakt og Circle K selv. Disse anleggene vil utvikles for å takle store svingninger i etterspørsel og levering.

  • Region- og lokaltrafikk-nettet vil likne mer det vi ser av ladestasjoner i dag, med en vesentlig jevnere trafikkflyt enn det som venter på de nye storstasjonene.

I dag kan det hurtiglades om lag 1500 elbiler samtidig i Norge, men i følge anslag vil det være behov for over 10.000 hurtigladere i 2025.

Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»

Verdens største

– Mangelen på hurtigladere langs hovedveiene er en av de største utfordringene i dagens bilde. Anlegget på Kjerlingland blir en av verdens største ladehuber, sier Håkon Stiksrud, ansvarlig for E-mobility i Circle K Europa.

Circle K og det europeiske hurtigladenettverket Ionity skal samarbeide om ladepunkter på 18 ulike steder i Norge i løpet av 2019.

Bilde av bensinstasjon