SPORTY: Den råeste utgaven av Audi Q2 ble presentert på bilutstillingen i Paris, med firehjulstrekk og 300 hester. Her er den enklere utgaven på vei gjennom de siste sjekkpunktene på fabrikken.

Audi SQ2 har 300 hester og firehjulstrekk:

Et lynraskt paradoks

For deg som nesten ikke kan komme deg fort nok ut i ulendt terreng: Her er en liten SUV med 300 hester. Audi SQ2 er et paradoks. Men et ganske tøft et.

Publisert Sist oppdatert

Audi viser fram sportsutgaven av Q2 på bilutstillingen i Paris.

En ganske vanlig Audi Q2 er trimmet og finjustert for å tåle utfordringer vi ikke forbinder med grunntanken bak en SUV:

Muligheten til å takle den siste kneika opp til hytta eller utkjørselen fra garasjen en snøtung morgen. Med SQ2 handler det om landeveismoro og ekstraordinær Audi-entusiasme.

Les også: Over 1100 reserverte denne kompakt-SUV’en første dag

Åtte diagonale dobbelsøyler deler inn den åttekantede grillen. Og bakenden preges av fire store enderør. Der har du de to mest iøynefallende forskjellene fra en mer vanlig Q2.

Under panseret er endringene større:

Bilen har 300 hk. og et dreiemoment på 400 nm. mellom 2000 og 5200 omdreininger. Paradegrenen 0-100 km/t. skal gå unna på 4,8 sekunder med en sjuttrinns dobbeltkløtsj girkasse (S tronic).

Les også: Audis el-debutant er større enn rivalen

Tre pakker

Interiørmessig er det flere farger, materialer og designløsninger å velge mellom. Setene er tilgjengelig i tre ulike kombinasjoner av skinn og stoff.

Velger du SQ2-interiørpakke, får du røde detaljer rundt luftventilene, tofargede Nappa-skinnseter og en spesiell belysning, samt egne gulvmatter med SQ2-logo.

Førerassistentsystemene i Audi SQ2 er hentet fra Audis flaggskip, der Audi pre-sense er standard.

En radar oppdager potensielle farlige situasjoner ved blant annet fotgjengerfelt og veikryss. Systemet varsler sjåføren visuelt og ved hjelp av lyd, og bremser ned på egenhånd om nødvendig.

Parkeringsassistent er tilgjengelig som tilvalg, mens en krysstrafikk-assistent hjelper til når bilen skal rygges ut av plasser med dårlig sikt bakover og tid siden.