PASS PÅ: Moderne biler krever moderne reparasjonsmåter. Mange verksteder reparerer på utdatert måte. PS: Mekanikeren på bildet har ingen forbindelse til verkstedene som omtales i saken. Foto: Bjørn Frostad, Samfoto

Advarer mot feilreparasjoner:

– Verksteder reparerer etter utdaterte metoder

Vegvesenet, bil- og forsikringsbransjen advarer mot at bilverkstedene reparerer bilene på gammel, utdatert måte. Konsekvensen er trafikkfarlige reparasjoner.

Publisert Sist oppdatert

I 2014 ble det innført nye regler for hvordan biler skal repareres etter omfattende skader.

– Men mange verksteder reparerer fortsatt etter gamle, utdaterte metoder, sier Ola Undheim, overingeniør i Statens Vegvesen og Vegdirektoratet.

Moderne biler er mye sikrere enn før, med sikkerhetsutstyr, nye typer materialer og nye aktive og passive systemer som skal redde oss i kraftige kollisjoner. Dermed må bilene også repareres på nye måter etter kollisjoner.

– Det har vært liten utvikling i reparasjonsmåten. Bilskadeverkstedene henger etter, spesielt med kompetansen, sier Undheim.

Les også: Her er et utvalg av Motors artikler om bruktbilkjøp

– Dårligere sikkerhet

På et foredrag for bilbransjen for en stund siden hevdet Undheim at «mange verksteder reparerer på «gammel måte» uten hensyn til endringer i materialbruk, sammenføyningsteknikk og utstyrskrav».

– Hva er konsekvensen av å kjøpe biler som har vært omfattende skadet?

– Dersom de er reparert etter fabrikantenes anvisninger kan de være like gode som før kollisjon. Men dersom de er feilreparert kan de være veldig svekket, både i deformasjonssonene og i sikkerhetsburet, som omgir kupeen i alle nyere biler. Kollisjonssikkerheten blir dårligere, sier Undheim.

Les også: Dette er elbilen konkurrentene må slå

– Ikke bevisst

Det var Olsen Bil-saken som for alvor satte fokus på reparasjonskvaliteten på verkstedene. Den store bruktbilforretningen på Sørlandet er anklaget for bevisst å ha reparert biler på en feilaktig og trafikkfarlig måte.

– Men i motsetning til i Olsen Bil-saken er det ikke bevisst feilreparering vi gjerne ser ellers i bransjen. Dessuten følger i all hovedsak verkstedene reparasjonsveiledningene. Men en del verksteder har ikke fått på plass gode nok rutiner for dokumentasjon av reparasjonen, sier Vidar Brustad, som leder takstarbeidet i If skadeforsikring.

Han er sammen med blant annet Undheim med i en arbeidsgruppe for å få bedre bilreparasjoner.

Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»

Også merkeverksteder

Statens vegvesen gjennomfører målrettede kontroller. Kontrollene viser at både merkeverksteder og merkeuavhengige verksteder slurver med reparasjonsmåtene.

– Det er ikke en overvekt av de merkeuavhengige verkstedene, sier Ola Undheim i Vegdirektoratet.

I noen tilfeller pålegges verkstedene nå å reparere om igjen.

– Vi ser at vi må reagere kraftigere overfor bilverkstedbransjen.

Les også: Slik sveises to vrak sammen

Dokumentasjon

– Hva kan forbrukerne gjøre for å sikre seg at bilen de eier eller kjøper er reparert på riktig måte?

– Man skal kunne be om dokumentasjon, både med en egenerklæring og bilder som viser hvordan skadene på bilene er utbedret, sier Undheim.

Men det er ikke vanskelig å skjule feilaktige reparasjoner med mye lakk og grunning.

– Arbeidet kan se bra ut. Men dersom bilen ikke blir riktig reparert i henhold til reparasjonsmanualer, vil dette kunne svekke bilens konstruksjon. Da er det først ved neste krasj du får vite om bilen er riktig reparert, sier Vidar Brustad i If.