MOSKVAS LANDEMERKE: Vasilij-katedralen med de fargerike løkkuplene ligger mellom Den røde plass og Moskvaelven og er kanskje den russiske hovedstadens mest kjente landemerke.

31. august–12. september 2019

Fra hjertet av Russland til Europas yttergrense

På dette elvecruiset på Volga fra Moskva til Astrakhan, får du oppleve en del av Russland som turister sjelden får se. Geir Osen, pensjonert kontreadmiral og tidligere sjef for NATOs militære delegasjon i Moskva, er med som reiseleder og vil bidra til å gi oss et unikt innblikk i Russlands fargerike – og til dels blodige – historie.

Publisert Sist oppdatert

Vi starter i Moskva med besøk til Den røde plass, Vasilijkatedralen med sine fargerike løkkupler, Kreml, varehuset GUM og andre kjente landemerker.

Herfra seiler vi Moskva-kanalen som forbinder hovedstaden med Volga. Kanalen er 125 kilometer lang og ble gravd ut for hånd av Stalins straffanger fra 1932 til 1937.

Elvecruiset fortsetter gjennom områder som sjelden blir besøkt av turister.

Flere av byene var tidligere forbudt for utlendinger – som Gorkij (nå Nizjnij Novgorod) hvor nobelprisvinneren Andrej Sakharov og hans kone satt forvist på 1980-tallet, og Saratov hvor den første kosmonauten, Jurij Gagarin, kom fra.

STENGT FOR UTLENDINGER: Gorkij, byen som nå heter Nizjnij Novgorod med den kjente Tsjkalov-trappen.

Flere middelalderbyer ligger på rekke og rad i det som kalles Den gylne ring, og er kjent for kirker, klostre og festninger fra det 12. til det 18. århundre.

I Uglitsj besøker vi Blodskirken, reist til minne om et mørkt kapittel i Russlands historie. Etter at Ivan den grusomme døde, ble sønnen forvist hit. Bare 10 år gammel ble gutten funnet død med strupen skåret over.

Kazan er en av Russlands eldste byer. Omkring førti prosent av byens innbyggere er tatarer, og moskeene og et livlig gateliv gjør at Kazan minner mer om Sentral-Asia enn Europa.

Volgograd – det tidligere Stalingrad, er en av de mest historisk interessante byene langs Volga. Her stod ett av de blodigste slagene under andre verdenskrig. Det ble et avgjørende vendepunkt for krigen.

«MODERLANDET KALLER»: Monumentet over heltene etter slaget om Stalingrad. 

Reisen vår ender i Astrakhan, en smeltedigel av ulike folkeslag nær Det kaspiske hav – tre tusen kilometer fra utgangspunktet.

Se hele dagsprogrammet litt lenger ned på siden.

Dette er noen av høydepunktene på turen

  • Den røde plass og Kreml i Moskva
  • Uglitsj med Blodskirken
  • Den gylne ring-byen Jaroslavl
  • Kazan, hovedstad i Tatarstan
  • Lenins fødeby Uljanovsk
  • Volgograd - tidligere Stalingrad
  • Astrakhan nær Det kaspiske hav
  • Førsteklasses skip
  • Foredrag om bord med kontre­admiral Geir A. M. Osen

Pris for NAF-medlemmer

Standardlugar, Main Deck kr 21.290,-

Standardlugar, Upper Deck kr 21.990,-

Jr. Suite (14 m²), Upper Deck kr 26.460,-

Jr. Suite (18 m²), Boat Deck kr 30.870,-

Pris pr. person i delt dobbeltlugar.

Enkeltlugar, Boat Deck kr 24.140,-

Alt dette er inkludert i prisen:

Fly Oslo–Moskva/Astrakhan–Oslo med Aeroflot (fly fra andre byer på forespørsel)

Transport flyplass–skip t/r

12 netters cruise i utvendig lugar

Helpensjon om bord fra middag første dag til frokost siste dag

Utflukter iht. program

Reiseleder Geir Osen

Engelsktalende lokalguider på utfluktene

Flyskatter (kr 1539,- pr. oktober 2018)

Havneavgifter

PÅMELDING

Turen arrangeres for MOTOR av Vista Travel. For påmelding og informasjon se vistatravel.no/leserturer/motor

For spørsmål:

e-post: info@vistatravel.no

Telefon: 21 99 56 00

Dag 1, lørdag 31. august
Oslo – Moskva

Du møter reiselederen på Oslo lufthavn og sammen flyr vi direkte til Moskva med Aeroflot. Fra flyplassen er det buss til skipet.

Etter at vi har sjekket inn og funnet oss til rette i lugaren, møtes vi til vår første middag om bord. Skipet ligger ved kai over natten. 

Dag 2, søndag 1. september
Moskva

Moskva ble grunnlagt midt på 1100-tallet og er i dag en metropol med over tolv millioner innbyggere. Etter frokost skal vi på byrundtur med buss.

Vi ser Den røde plass, Vasilij­katedralen med sine fargerike løkkupler, Kreml, varehuset GUM og andre kjente landemerker. Retur til skipet for lunsj

Klokken 16.00 kaster skipet loss og cruiset begynner.

Første etappe går på den 125 kilometer lange Moskvakanalen. Kanalen forbinder hovedstaden med Volga og ble gravd ut for hånd av Stalins straffanger mellom 1932 og 1937.

Før middag inviteres vi på en velkomstdrink, og vi møter kapteinen og hans mannskap.

Dag 3, mandag 2. september
Uglitsj

Vi nyter en avslappende formiddag på skipet. Når skipet seiler mellom to havner arrangeres det mange ulike aktiviteter om bord, blant annet foredrag, russisk språkkurs og undervisning i russisk sang og dans.

Geir Osen som er pensjonert kontreadmiral og tidligere sjef for NATOs militære delegasjon i Moskva, er med som Vista Travels reiseleder og vil også holde interessante kåserier i løpet av cruiset.

Om ettermiddagen ankommer vi Uglitsj. Byen ble grunnlagt i 1148, og er best kjent for et mørkt kapittel i Russlands historie.

Etter at Ivan den grusomme døde, ble sønnen hans, tsarevitsj Dimitrij, og moren til gutten forvist hit.

I 1591 ble den 10 år gamle gutten funnet død med strupen skåret over. Den røde Dimitrij-kirken, også kalt Blodskirken, er reist til minne om denne hendelsen.

Uglitsj er ikke større enn at byrundturen kan gjøres til fots. Vi ser både byens Kreml og Blodskirken.

Skipet seiler videre om kvelden.

Dag 4, tirsdag 3. september
Jaroslav

Jaroslav ble grunnlagt av fyrst Jaroslav 1. i 1010 og er en av byene i Den gylne ring, en samling historiske byer som ligger nord og nordvest for Moskva.

Byene er kjent for arkitektoniske skatter i form av kirker, klostre og festninger fra 1100- til 1700-tallet.

Sentrum av Jaroslavl har stått på UNESCOs verdensarvliste siden 2005.

Vi kommer til Jaroslavl like etter frokost og blir med på en byrundtur hvor vi får se Spassy-klosteret fra 1100-tallet og profeten Elias-kirken med sine vakre fresker.

Retur til skipet for å spise lunsj, og cruiset fortsetter.

Dag 5, onsdag 4. september
Nizjnij Novgorod

Vi seiler videre på Volga, og om ettermiddagen ankommer vi Nizjnij Novgorod, hvor den russiske forfatteren Maksim Gorkij ble født i 1868.

I 1932 endret Josef Stalin byens navn til Gorkij for å hedre forfatteren.

I Sovjettiden ble Gorkij brukt til militær forskning og var forbudt område for utlendinger.

Byen huskes kanskje best i Vesten fordi nobelprisvinneren Andrej Sakharov og hans kone Jelena Bonner satt i intern forvisning her på 1980-tallet. Parets enkle hjem er nå museum.

Nizjnij Novgorod fikk tilbake sitt opprinnelige navn i 1991.

I det historiske sentrum ligger byens Kreml, med en fire meter tykk bymur. Elleve av de opprinnelige tretten tårnene i muren er fremdeles intakte.

Før vi seiler videre blir vi med på en byrundtur, inkludert besøk i Kreml.

Dag 6, torsdag 5. september
Kazan

Nyt utsikten fra soldekket og hør på et kåseri med reiselederen vår.

Neste havn er Kazan – en av Russlands eldste byer og hovedstad i delrepublikken Tatarstan.

Omkring førti prosent av byens 1,1 millioner innbyggerne er tatarer.

Med flere moskeer og et livlig gateliv, minner Kazan mer om Sentral-Asia enn Europa. Byens Kreml, som står på UNESCOs verdensarvliste, ble bygget på oppdrag fra Ivan den grusomme, og er den eneste gjenstående tatarfestningen i Russland.

Området består av en rekke historiske bygninger, blant annet Kul Sjarif-moskeen med fire minareter og Maria bebudelseskatedral, tegnet av samme arkitekt som tegnet Vasilij-katedralen på Den røde plass i Moskva.

Vi kommer til Kazan etter lunsj og drar rett på en byrundtur for å ta Kazans severdigheter i nærmere øyensyn. Cruiset fortsetter om kvelden.

Dag 7, fredag 6. september
Uljanovsk

Om morgenen legger vi til kai i Uljanovsk, best kjent som Lenins fødeby. Fram til 1924 het byen Simbirsk, men til ære for byens store sønn ble den døpt om til Uljanovsk etter Lenins opprinnelige navn, Vladimir Uljanov.

I sentrum av Uljanovsk ligger flere museer, deriblant Lenins minnemuseum.

Byrundturen inkluderer besøk i Leninmuseet. Retur til skipet for lunsj, og vi seiler videre.

Dag 8, lørdag 7. september
Samara

I dag besøker vi Samara, en stor industriby med over én million innbyggere. Like utenfor byen ligger en av verdens største kunstige sjøer, Samara-reservoaret.

I 1942 bygget Stalin en stor bunker nær Samara. Det store bunkerkomplekset ligger 37 meter under bakken, men ble aldri tatt i bruk.

Vi blir med på en byrundtur i Samara før cruiset fortsetter om ettermiddagen.

 

Dag 9, søndag 8. september
Saratov

Neste havn er Saratov. Under Sovjettiden og frem til 1991 var dette en «lukket by» for utlendinger, fordi det ble produsert militærfly her.

Den første kosmonauten, Jurij Gagarin, kom fra Saratov, og etter den berømte romferden landet han på et jorde rett utenfor byen.

Saratov var tidligere en viktig havneby langs Volga, men etter at jernbanelinjen til Moskva åpnet i 1870, utviklet byens seg mer industrielt.

På byrundturen ser vi severdighetene og lærer litt mer om byens historie.

Dag 10, mandag 9. september
Volgograd

Cruiset nærmer seg slutten, og om morgenen kommer vi til Volgograd, reisens nest siste havn.

Volgograd er en av de mest historisk interessante byene langs Volga. Byen het tidligere Stalingrad og er best kjent for kampene som foregikk her mellom august 1942 og februar 1943.

Dette regnes som ett av de blodigste slagene under andre verdenskrig, og det var et avgjørende vendepunkt for krigen.

På byrundturen om ettermiddagen besøker vi høydedraget Mamayev Kurgan som var åsted for de intense kampene. I dag er dette et minnested som domineres av den 85 meter høye Moderland-statuen.

Cruiset fortsetter om kvelden.

Dag 11, tirsdag 10. september
Om bord

I dag tilbringer vi hele dagen om bord mens vi seiler siste etappe mot Astrakhan. Bruk dagen til å fordøye alle inntrykkene fra reisen.

Dag 12, onsdag 11. september
Astrakhan

Cruisets siste havn, Astrakhan, ligger i Volga-deltaet, cirka ti mil fra Det kaspiske hav. Astrakhan ble innlemmet i Russland av Ivan den grusomme i 1558 og er en smeltedigel av ulike folkeslag.

I sentrum ligger byens Kreml, med blant annet Maria Himmelfartskatedral, som tsar Peter den store kalte den vakreste katedralen i hele Russland.

Etter ankomst blir vi med på byrundtur. Avhengig av når vi kommer til Astrakhan blir det eventuelt mulig å bli med på en valgfri utflukt til Volga-deltaet etter byrundturen. Deltaet er et eldorado for naturinteresserte og kjent for sitt rike fugle- og dyreliv.

Skipet ligger ved kai i Atrakhan over natten.

Dag 13, torsdag 12. september
Astrakhan–Moskva–Oslo

Grytidlig om morgenen tar vi farvel med skipet og kjører til flyplassen. Vi flyr fra Astrakhan til Moskva, og derfra videre til Oslo med ankomst midt på dagen.

Reiseleder og foredragsholder
Geir A.M. Osen

Osen er pensjonert kontreadmiral og utdannet ved Sjøkrigsskolen (1978) og NATO Defense College (Roma, 1998). Han har vært skipssjef på minesveiper, minelegger og kystvaktfartøyet Andenes, samt skvadronssjef for kystvakten i Nord-Norge. Fra 2007 til 2011 var han sjef for den norske kystvakten og forsvarsattaché ved den norske ambassaden i Moskva. Han var sjef for NATOs militære delegasjon i Moskva 2012–2015 og snakker russisk.

Skipet

MS Peter Tchaikovsky (4 stjerner)
Rederi: Orthodox
Byggeår: 1981, renovert i 2011
Lengde: 125 meter
Passasjerer: 205

MS Peter Tchaikovsky er et av de bedre elvecruiseskipene i Russland. Om bord er det restaurant, to barer, suvenirbutikk, et lite bibliotek, konferanserom, resepsjon og stort soldekk. Interiøret er lyst og elegant. Det er medisinsk personell om bord.

Alle lugarene er utvendige og har bad med dusj, hårtørrer, TV, minisafe, radio og aircondition. Spenningen er 220V. Vinduet i lugaren kan åpnes. Lugarene er små, men praktisk innredet. Standardlugarene er cirka 9 m², enkeltlugarene 7,5 m², og junior­suitene 14–18 m².

Prisen inkluderer ikke:
Valgfrie utflukter
Drikkevarer
Tips til skipets mannskap, lokale guider og sjåfører på utfluktene
Reise- og avbestillingsforsikring 

Tips
Tips er frivillig, men også en viktig del av inntektene til de ansatte. Rederiets anbefaling er cirka fem euro pr. person pr. dag til besetningen om bord, og cirka én euro hver til lokale guider og sjåfører på utfluktene.

Helse
Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede. Ilandstigning skjer via en smal landgang. Få skip har heis, og på utfluktene er det ofte mye gåing. Alle deltagere må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten assistanse underveis.

Pass og visum
Norske statsborgere må ha visum til Russland. Det er den reisendes eget ansvar å sørge for å ha gyldig pass og visum før avreise. Vista Travel vil ordne med et invitasjonsbrev fra Russland, som må vedlegges visumsøknaden. I god tid før avreise vil vi sende ut informasjon om hvordan du går frem videre i søknadsprosessen.

Vær oppmerksom på at passet må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreisedato. Vi forholder oss til visumregler for norske statsborgere. Har du annen nasjonalitet må du selv sjekke gjeldende visumregler.

Forbehold
Elver er naturbaserte og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Gjestene refunderes ikke for manglende gjennomføring av program som er forårsaket av force majeure, det vil si forhold som ingen av partene er herre over. Rederiet vil ordne med alternativt program hvis mulig.

Prisene er basert på valutakurser pr. oktober 2018. Avbestillingsregler og øvrige reisebetingelser finner du på