Bil foran el-transformatorkiosk
NYKOMMER: Honda CR-V tar opp kampen med de to bestselgende SUV-hybridene Mitsubishi Outlander og Toyota RAV-4. Foto: Anders Helgesson, Motor/Vi Bilägare
Prøvekjøring Honda CR-V hybrid:

Gammel SUV-suksess lader batteriet

Honda CR-V er en av verdens mest populære SUV’er. Men på det norske nybilmarkedet har den vært nesten usynlig de siste årene. Det kan endres nå som dieselmotoren erstattes av en unik hybridløsning.

Del denne artikkelen

Femte generasjon Honda CR-V har store sko å fylle.

Med nærmere 10 millioner solgte eksemplarer siden lanseringen i 1995, er CR-V klasseledende.

Innimellom har bilen faktisk vært verdens mest solgte SUV, uansett størrelse. Resepten har vært romslighet og gode kjøreegenskaper.

I femte generasjon tar Honda temaet videre. Romsligheten er enestående, plassen til beina i baksetet er nesten latterlig generøst. Førermiljøet er tydelig og logisk, men i sterkt sollys blir de digitale instrumentene vanskelig å lese. Sidespeilene er store som elefantører og gir veldig god oversikt. Bra, fordi ryggekamera fort blir møkkete.

Les også: Her er vår test av den forrige CR-V-modellen

Hvit bil

Bil bakfra på vei

Knapp i bil

Detalj på bil

Interiør i bilSMÅ ENDRINGER: Innvendig er det bare girspaken som skiller en hybrid fra en vanlig bensin-CR-V.

Trykknapper

Innvendig er eneste forskjell fra den helfossile modellen at giret betjenes med trykknapper og at bagasjerommet er 64 liter mindre, totalt 497 liter.

Det går heller ikke å få hybriden med en tredje seterekke, ettersom batteriet er flyttet inn under gulvet mellom baksete og bagasjerom.

Den tradisjonelle løsningen for hybrider er at forbrenningsmotoren står for driften og at elmotoren assisterer. Honda har valgt å gjøre den 184 hk sterke elmotoren til primærmotoren, mens forbrenningsmotoren er koblet til en generator som gir strøm til elmotoren.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all diesel-teknologi»

Surre litt

Tanken bak elmotoren som primær drivkilde er å få forbrenningsmotoren til å arbeide i et turtallsområde der den er på sitt mest effektive.

Som regel starter bilen på ren elektrisitet. Avhengig av hvor kraftig føreren akselererer, starter forbrenningsmotoren ved rundt 30 km/t.

Gasser føreren mindre enn hva som er ideelt for forbrenningsmotoren, justeres belastningen og overskuddsenergien sendes til batteriet.

Det gjør at motoren kan surre litt mer enn forventet ved akselerasjon, ikke ulikt lydbildet man for eksempel har i en Toyota Prius.

Les også: Dette er elbilen konkurrentene må måle seg mot

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?

Diffus respons

I hverdagskjøring fungerer den hybride drivlinjen mykt og velbalansert. Vekslingen mellom forbrenningsmotor og elmotor er umerkelig. Ved mer aktiv kjøring merker man en viss treghet før systemet våkner, gassresponsen er litt diffus.

Etter en ganske kort prøvekjøring, er det vanskelig å si noe om drivstofforbruket. Men vi konstaterte at bilen selv anga et forbruk på 0,65 under ganske tøff kjøring. En bra bit unna det offisielle tallet på 0,55, men likevel akseptabelt for en firehjulsdrevet SUV på nesten 1700 kilo.

Kan CR-V hybrid erstatte dieselversjonen? Mnja, ikke helt.

Den kan for eksempel ikke trekke en henger på mer enn 750 kilo. Det er for svakt. Mange av hybridkonkurrenten klarer minst det dobbelte.

Forbruksmessig vil den også få det tøft mot en diesel, men det henger naturligvis sammen med kjøremønster. Til å være en bensindrevet SUV, har den definitivt potensial til å være riktig så gjerrig på drivstoffet.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbil-modellene

Bil foran murvegg

Motor i bil

Bil i olivenlund

Bakseter i bil

Bagasjerom på bilMINDRE PLASS: Bagasjerommet er blitt 64 liter mindre på grunn av det større batteriet.