Mann på talerstol
FRITTALENDE: Peter Altmaier, en av de mektigste stemmene i tysk politikk, ber landets bilindustri begynne å vise mer kreativitet.
Tysk minister til tyske biltopper:

«Når skal dere lage en elbil som er bare halvparten så sexy som en Tesla?»

Peter Altmaier, Tysklands slagkraftige økonomi- og energiminister, er ikke udelt begeistret over hva landets bilprodusenter klarer å få til på elbilfronten.

Del denne artikkelen

Under en paneldebatt om kunstig intelligens satt han ansikt til ansikt med to av tysk bilindustris mektigste menn: VW-sjefen Herbert Diess og Mercedes-toppen Dieter Zetsche.

Og han lot ikke anledningen til å lufte sine frustrasjoner gå fra seg.

Han slang med BMW-sjefen Harald Krüger for godt mål, da han utbasunerte:

– Jeg undrer meg virkelig over når du, herr Zetsche, eller du, herr Diess, eller kanskje herr Krüger i BMW, vil være i stand til å få bygget en elbil som er bare halvparten så sexy som en Tesla. Når det gjelder attraktiviteten på elbilene deres, kunne dere virkelig kommer opp med noen friske ideer!

Han fikk ikke noe klart svar, men nettstedet Electrek.co siterer tyske nyhetsmedier som gjør det klart at statsråden ikke fleipet.

Les også: «Dette er begynnelsen på slutten for bensin- og dieselbilene»

Innflytelsesrik

Hvorvidt Tesla-modellene fortjener Altmaiers hyllest som innovative og spennende er det kanskje delte meninger om, men de første elektriske modellene fra Tysklands bilmastodonter har heller ikke brakt med seg noe dramatisk nytt – utover utslippsreduksjonen.

Altmaier, som tilhører den liberale fløyen av regjeringspartiet CDU, er regnet som en av de mest innflytelsesrike størrelsene i tysk politikk. Ved siden av statsrådsposten er han sjef for Forbundskanslerens kontor.

Han er kjent som ekstremt lojal til forbundskansler Merkel, og var blant annet helt sentral i utviklingen av hennes politikk på energifeltet. Hans karriere har skutt virkelig fart under siste fase av Merkels kanslerperiode, men den utviklingen var ikke gitt – som den korpulente Altmaier antydet med betydelig selvironi for under 10 år siden:

Fremtidsutsiktene var ikke all verden under en kvinnelig leder som har «en svakhet for tynne menn».

Les også: «Vi må slutte å demonisere all diesel-teknologi»

Fikk kritikk

Under debatten med biltoppene i Berlin fikk han ikke løfter om modeller som vil ta pusten fra ham. Tvert imot sa VW-sjef Diess at han mente tiden var moden for en tydeligere politisk støtte – både til Volkswagens omstillingsprosess etter dieselskandalen og til tysk bilindustri generelt.

Han mener politikere som bare tenker fra sak til sak og fra valg til valg, mangler de langsiktige perspektivene som er nødvendig for å utvikle en slagkraftig forretningsstrategi.

– Dessverre er det i dag nesten ingen i det tyske partilandskapet som kan presentere et positivt syn på bilen, fortsatte Herbert Diess.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbil-modellene