Jaguar I-Pace med hoppbakke bak
FAVORITT: Jaguar I-Pace er antagelig den største favoritten til prisen Årets bil i Europa 2018.
Juryen har valgt sine sju finalister:

Er dette «Årets bil» i Europa?

42 biler er blitt til sju – og i mars blir den endelige vinneren av «Årets bil i Europa» 2019 kåret.

Del denne artikkelen

Juryen består av motorjournalister fra hele Europa. Blant dem Tommy Wahlström, som er visepresident i juryen og redaksjonssjef i Motors svenske samarbeidspartner, Vi Bilägare. Tommy og hans kollegaer har plukket ut disse sju finalistene:

Citroën C5 Aircross

Ford Focus

Jaguar I-Pace

Kia Ceed

Alpine A110

Mercedes A-klasse

Peugeot 508

Velger vi å kalle Jaguar I-Pace en «crossover», så kan vi konkludere med at finalistene ikke på noe vis speiler den kraftige SUV-trenden i Europa.

Les også: Historisk prestisjepris for Volvo

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Reinspikka

Biler i den tradisjonelle «Golf-klassen» er i klar overvekt, med Ceed, Focus og A-klasse, og for så vidt den litt mer høybygde forhjulstrekkeren C5 Aircross. Peugeot 508 er en klasse opp i størrelse, mens Alpine er en reinspikka sportsbil.

I siste utgave av Motor testet vi blant annet tre av disse bilene mot hverandre: Focus, Ceed og A-klasse.

Da vant Focus knepent på poeng, primært på grunn av kjøreegenskapene. A-klasse ble vurdert som en mer luksuriøs og spennende bil, men også til en høyere pris. Ceed er først og fremst svært mye bil for pengene.

Les også: «Vi må slutte med å demonisere all diesel-teknologi»

Minst 5000 som salgsmål

«Årets Bil i Europa» ble etablert i 1964. Antallet representanter styres av landets bilmarked eller bilproduksjon. Det er ingen kategorier eller klasser, prisens formål er å finne det beste bilkjøpet blant alle deltakende bilmodeller.

Alle modeller lansert de siste tolv månedene innen prisen deles ut, kan delta. Men modellene må være tilgjengelig for salg i minst fem europeiske land, samt ha et salgsmål på minst 5000 eksemplarer i året.

De nominerte modellene får poeng i kategoriene design, komfort, sikkerhet, økonomi, kjøreegenskaper, ytelser, miljø, førermiljø og pris.

De sju finalistene velges gjennom avstemning. Deretter får hvert enkelt jurymedlem 25 poeng som skal fordeles på minst fem bilmodeller. Én modell kan maksimalt få ti poeng.

Les også: Er dette bilen som vinner årets kåring?

Rød bil på baneMOTOR-VINNER: Ford Focus vant stortesten i Motor mot blant andre Kia Ceed og Mercedes A-klasse.

Tidligere vinnere

Her er vinnerne av «Årets bil i Europa» siden kåringen startet i 1964:

2018 Volvo XC40

2017 Peugeot 3008

2016 Opel Astra

2015 Volkswagen Passat

2014 Peugeot 308

2013 Volkswagen Golf

2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt

2011 Nissan Leaf

2010 Volkswagen Polo

2009 Opel Insignia

2008 Fiat 500

2007 Ford S-Max

2006 Renault Clio

2005 Toyota Prius

2004 Fiat Panda

2003 Renault Mégane

2002 Peugeot 307

2001 Alfa Romeo 147

2000 Toyota Yaris

1999 Ford Focus

1998 Alfa Romeo

1997 Renault Scénic

1996 Fiat Bravo/Brava

1995 Fiat Punto

1994 Ford Mondeo

1993 Nissan Micra

1992 Volkswagen Golf

1991 Renault Clio

1990 Citroën XM

1989 Fiat Tipo

1988 Peugeot 405

1987 Opel Omega

1986 Ford Scorpio

1985 Opel Kadett

1984 Fiat Uno

1983 Audi 100

1982 Renault 9

1981 Ford Escort

1980 Lancia Delta

1979 Simca Horizon

1978 Porsche 928

1977 Rover 3500

1976 Simca 1307-1308

1975 Citroën CX

1974 Mercedes 450

1973 Audi 80

1972 Fiat 127

1971 Citroën GS

1970 Fiat 128

1969 Peugeot 504

1968 NSU 80

1967 Fiat 124

1966 Renault 16

1965 Austin 1800

1964 Rover 2000