Bil forfra på vintervei
BREMSETEST: Med Goodyears piggfrie dekk var bremselengden seks kortere i bremsetesten på våt asfalt, målt mot dekket som var svakest i denne disiplinen.
Goodyear med klassevinner i dekktest:

Skiller seg ut på klassisk storbyføre

Kjører du i og rundt storbyene, så er det fort våt asfalt som krever mest av dekkene dine. Ett piggfritt dekk skiller seg ut i denne kategorien: Goodyear.

Del denne artikkelen

Du hører snart ikke et piggdekk i bynære områder.

I vinteren som var, kjørte 91 prosent på piggfrie dekk i Oslo. Tilsvarende tall i Bergen og Stavanger var på 86 prosent.

Det er all grunn til å tro at det øker til vinteren vi snart går inn i.

Les også: Her er alle resultatene i årets dekktest

Kritiske metere

Mildt klima og mye salt gir ofte våt asfalt. På dette føret kan det skille mange kritiske meter i bremselengde.

I Motors test skilte det over seks meter mellom det beste og det dårligste piggfrie dekket i bremsedisiplinen 80-5 km/t.

Goodyear Ultra Grip Ice 2 stoppet etter 33 meter. Det svakeste dekket i denne disiplinen, piggfrie Nordman, brukte hele 39,2 meter.

Goodyear har også gode egenskaper på tørr asfalt og har det nest laveste støynivået.

Les også: Denne tabellen må du sjekke før du kjøper

Nærbilde av dekkKLASSEVINNER: Goodyear Ultra Ice Grip 2.

Eksepsjonelt

Det er likevel et godt eksempel på at et dekk alltid er et kompromiss av egenskaper. Eksepsjonelt gode resultater på ett underlag, gir ditto svakere på et annet.

Goodyear er best i to disipliner på våt asfalt, men blant de dårligste på is.

Her er for eksempel sammenlagtvinneren Continental vesentlig bedre, og kanskje et bedre alternativ hvis du innimellom må inn på isdekte veier.

Tips fra NAF
Hvordan var det nå igjen med dekktrykk og mønster?