Bil på landevei foran vindmøller
ØKT REKKEVIDDE: Den ladbare versjonen av nye BMW 3-serie skal klare hele 6 mil på ren eldrift, hevder BMW. Her er sedanutgaven av 330e.
BMW lanserer nye ladbare hybrider:

Dobler rekkevidden på strøm

BMW varsler tre nye ladbare hybrider i 2019 – kanskje mest til glede for oss nordmenn. For hele åtte av 10 nyregistrerte BMW’er i Norge er elektrifisert i en eller annen form.

Del denne artikkelen

Av de – helt nøyaktig – 78 prosent nyregistrerte bilene ved starten av november, utgjorde de ladbare hybridene 33 prosent.

De resterende 45 prosent er knyttet til én modell: Den lille elsuksessen i3.

I 2019 lanserer BMW blant annet nye 3-serie sedan, samt de to SUV’ene X3 og X5 som ladbare hybrider. Det interessante er selvsagt rekkevidden på strøm.

I følge BMW selv skal 3-serien klare 60 kilometer, basert på oppdaterte målemetoder. Det er i tilfelle en økning på 50 prosent. Det er et tall som gjør at en slik type bil kan fungere etter hensikten, både økonomisk og miljømessig.

Les også: Større og slankere 3-serie

Raskere enn forgjengeren

3-serien lanseres først med et utvalg diesel- og bensinmodeller i mars.

Noen måneder senere følger så den ladbare hybriden med betegnelsen 330e.

Drivlinjen består av en firesylindret bensinturbo på 184 hk. og en elektrisk motor som yter jevnt 68 hk., men som ved kickdown kan oppnå en makseffekt på 113 hk. Systemeffekten blir da 252 hk., med muligheten for 293 hk. i kortere perioder.

Tall for klassikeren 0-100 km/t blir 6 sekunder blank. Toppfart på 230 km/t. I full elektrisk modus er toppfarten 140 km/t, 20 km/t raskere enn forgjengeren.

Fjerde generasjon av luksus-SUV’en X5 kommer på veien i løpet av året. Men som ladbar hybrid først i andre halvår 2019.

Hvit bilFJERDE GENERASJON: BMW X5 45 eiPerformance.

Denne har en sekssylindret bensinturbo på 286 hk. og en elektrisk motor på 112 hk. Samlet effekt 394 hk. og et dreiemoment på 600 Nm.  Den elektriske motoren alene tåler en toppfart på 140 km/t, mens 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder.

Les også: BMW-sjef: «Bare 15 prosent helelektrisk i 2030»

Kompromisser

De store batteriene krever naturligvis noen kompromisser:

Bagasjevolumet reduseres med rundt 150 liter sammenliknet med en fossil X5 - til 500 liter. Bensintanken rommer 69 liter. Oppgitt elektriske rekkevidde er på opptil 80 km. I tilfelle går den mer enn dobbelt så langt som forrige generasjon.

Nylig kunngjorde BMW-sjefen Harald Krüger at også den mindre SUV’en X3 vil komme som ladbar hybrid i 2019. Ingen tekniske data er så langt kjent.

– Det har vært mange diskusjoner rundt den elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med den nye generasjonen ladbare hybrider viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå, sier kommunikasjonsdirektør hos BMW Norge, Marius Tegneby.