Volvo V90
POPULÆR: Volvo V90 hadde en markedsandel på 4,6 prosent i februar. Foto: Volvo Cars
Leaf og V90 lyspunkt i dårlig februar:

Bilsalget ned 21 prosent hittil i år

Antallet nyregistrerte biler falt 21,9 prosent i årets to første måneder sammenliknet med 2017. Årets tall er de svakeste siden 2010.

Del denne artikkelen

Det viser ny statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

I februar var det 10 191 nyregistrerte biler, i tillegg til 1393 bruktregistrerte – en nedgang fra 2017-tallet på henholdsvis 13,5 og 2,7 prosent.

Næringsandelen, som inkluderer privatleasing, var på 56,9 prosent av registreringene, en økning fra 54,5 prosent i februar 2017.

Også bruktbilregistreringene økte: Opp 2,9 prosent til 36 358 biler.

Volkswagen holder posisjonen som mest populære merke, med en markedsandel på 12,5 prosent. Men både Volvo og Nissan hadde gode måneder med en andel på henholdsvis 10,9 og 8,9 prosent. Toyota krøp også over 10 prosents markedsandel.

Nissan Leaf toppet registreringsstatistikken på modellnivå med 7,7 prosent av alle de nye bilene, foran VW Golf (6,4 prosent) og Volvo V90 (4,6 prosent).

Les også: Dette er bilnyhetene  i 2018

Nullutslippsbilene hadde en markedsandel på 21,6 prosent, opp fra 15,6 prosent for ett år siden. Dieselandelen falt fra 27,3 til 20,8 prosent.

Hybridene er stadig den største gruppen med en andel på 33,9 prosent (opp fra 32,0 prosent), selv om det ble registrert 321 færre hybridbiler i februar i år enn i samme måned i 2017.