Nissan Leaf ved ladepunkt
SNART RIKTIG: Fortsatt spiller det ingen rolle for strømprisen du betaler om du lader elbiler tidlig eller sent. Men i fremtiden kan det være billigere når færrest mulig andre gjør det. Foto: Nissan
Vinterkulda gir høye strømpriser:

Når på døgnet lønner det seg å lade elbilen?

Strømprisene er langt høyere enn på samme tid i fjor, og fjorårets snittpris på strøm var i tillegg 8,6 prosent høyere enn året før. Høye strømpriser gjør at mange lurer på når det lønner seg å lade elbilen.

Del denne artikkelen

Svaret er at det ikke spiller noen rolle.

Men i fremtiden kan det lønne seg å lade elbilen på de tidspunktene hvor ikke «alle andre» bruker strøm.

– Slik systemet er i dag betaler du den samme prisen per kilowattime uansett når på døgnet du bruker den, sier Mona Adolfsen, redaktør i analyse- og nyhetsselskapet Europower.

Prisen er en gjennomsnittlig spotpris for det området vi bor i, forklarer Adolfsen.

– Hvis alle hadde vært flinkere til å bruke mindre strøm, så hadde gjennomsnittsprisen gått ned, men når på døgnet spiller altså ingen rolle, selv om vi ser at forbruket er veldig høyt på ettermiddagen, for eksempel. Da kommer folk hjem fra jobb, plugger i elbilen eller hybriden, lager mat, setter på en vaskemaskin og kanskje tar en dusj etter trening.

Les også: 15 000 nordmenn venter på denne elbilen

Nettopp for å få jevnet ut de store toppene i strømforbruket skal det innføres et tariffsystem for strøm. Mange husstander har allerede fått installert nye automatiske strømmålere, såkalt avanserte måle- og styringsystem (AMS).

Et nytt differensiert prissystem for strøm vil bli innført etter at alle husstander i Norge har fått de nye strømmålerne. Da vil prisen variere i løpet av døgnet, samtidig som behovet for strøm vil med stadig flere elbiler.

Les også: Har du lurt på hvorfor Tesla gir deg gratis internett i bilen?

– Med dette systemet vil du kunne følge med på hvor mye strøm du benytter til enhver tid og planlegge bruken av strøm med tanke på å spare penger, sier Geir Malmedal, leder for forbrukeravdelingen i NAF.

– Som med dagens forbruksmønster av strøm ville være sent på kvelden?

– Ja. Jo senere, jo bedre, egentlig. Dette vil kunne programmeres, eller man kan bruke elbilens app for å starte ladingen, sier Malmedal.

Mona Adolfsen sier tanken rundt nye tariffmodellen som innføres med AMS-målerne er den samme som for veier og rushtidstrafikk.

– Det ville ha medført store samfunnskostnader å bygge ut et veinett som til enhver tid skulle kunne ta unna rushtrafikk. På samme måte er det med strømnettet. Får vi et jevnere forbruk av strøm gjennom døgnet vil behovet for å bygge ut nettkapasiteten reduseres, noe som igjen vil dempe prisøkningen på nettleien.

Les også: Dette blir prisen for elbilen Audi-fansen venter på

Kilde: SSB