BYGGER FOR FREMTIDEN: Med 30 mils rekkevidde og bagasjerom som kan romme et par europaller, styrker e-NV200 Nissans posisjon som elbilprodusent. Bilen kan også leveres som personbil. Foto: Nissan

Regjeringen krever nullutslipp også på yrkeskjøretøy:

Her leverer Nissan varene

Nissan lokker med 60 prosent forbedret rekkevidde og et digert bagasjerom på 4,2 kubikkmeter, er Nissan enda bedre ladet for framtidens nyttetransport.

Publisert Sist oppdatert

Den helelektriske varebilen E-NV200 kom på markedet i 2014, og var i fjor Europas mest solgte med denne drivlinjen. I følge Nissan har det kommet over 4600 bestillinger på den oppgraderte versjonen, som leveres ut til de første kundene i disse dager.

De viktigste oppgraderingene i en elektrifisert bilpark handler fortsatt om batterikapasitet. Og Nissan hevder at det nye batteriet på 40 kWh - som også sitter i Norge mest solgte bil, Nissan Leaf – gir varebilen en økning i rekkevidden på hele 60 prosent.

Les også: Her er vår test av Norges mest populære elbil

FORNUFTIG: Firkantet og funksjonell. E-NV200 er først og fremst praktisk.

I følge den nye og strengere målemetoden WLTP skal den komme 30 mil på bykjøring.

Det bør også gjøre den til et spennende alternativ i taxinæringen, ettersom bilen også kan leveres med opptil sju seter. Eller den kan plutselig være et alternativ om man er en større familie med stort plassbehov i nærheten av en bomring.

En e-NV200 som sjuseter har en startpris på 393.000 kroner. Varebilen starter på 249.000 kroner.

Regjeringens transportplan legger til grunn at lette varebiler, i likhet med personbiler, skal ha null utslipp innen 2025. Innen 2030 skal også tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy. Det betyr at all varedistribusjon i sentrum av de store byene skal foregå uten utslipp om drøye 10 år.

– Nullutslippmobilitet er framtiden innen urban logistikk - og leveringer på døren i bykjernen er en ren og effektiv transportmåte, sier Gareth Dunsmore, direktør for Nissans elektriske biler på det europeiske markedet.

Les også: Slik kan du lure deg unna avgiftshoppet