Trafikk på E6 nord for Oslo
GRØNNERE TRAFIKK: Strømmen av biler er høy på E6 nord for Oslo, men stadig færre i bensin- og dieselbiler tar turen innenfor bomringen. Foto: Espen Røst
Færre passerer bomringen:

Nå er 1 av 6 en nullutslippsbil i Oslo

Trafikken gjennom bomringen i Oslo stuper. Bare på ett kvartal er inntektstapet på anslagsvis over 100 millioner kroner. Samtidig er det en kraftig økning i elbil-trafikken. Hver sjette bil er nå en nullutslippsbil.

Del denne artikkelen

Elbilsalget og de dramatiske takstøkningene i bomringen rundt Oslo får nå kraftige utslag.

Tall som Motor har fått fra Fjellinjen viser at andelen nullutslippsbiler gjennom bomringen øker kraftig.

Les også: Ny bil? Her er nyhetene å velge blant

I april i fjor var andelen elbiler og hydrogenbiler på 11 prosent. Ett år senere, i mars 2018, har andelen steget til 17 prosent av lette kjøretøy.

Fordeling passeringer av lette kjøretøy

April 2017

April 2018

Endring

Andel diesel- og bensinbiler

89 %

83 %

Ned 6,7 %

Andel nullutslippsbiler (el og hydrogen)

11 %

17 %

Opp 54 %

Kilde: Fjellinjen

Les også: Her er smutthullet i Oslos bomring

Ni prosent færre

På ett år har andelen nullutslippsbiler økt med 54 prosent. Hvert femte lette kjøretøy gjennom bomringen er nå elbil eller hydrogenbil.

Samtidig stuper fossilbil-trafikken. På ett år, fra april 2017 til mars 2018, har andelen fossilbiler sunket fra 89 prosent til 83 prosent av lette kjøretøy.

Les også: Vegvesenet tar snarveier

Over 90 prosent av trafikken gjennom bomringen er lette kjøretøy. 

Tar vi med tungtrafikken, er hver fjerde bil i morgenrushet nå en elbil, viser passeringsstatistikken for april.

Totalt passerte 1,46 millioner elbiler bomringen i april. Så mange har det aldri vært en enkeltmåned før.

Oversikten over det totale antallet passeringer viser at trafikken gjennom bomringen stuper.

I første kvartal 2017 passerte 27,8 millioner kjøretøy bomringen rundt Oslo. I første kvartal 2018 var antallet redusert med 2,4 millioner passeringer, til 25,4 millioner passeringer.

Det utgjør en nedgang på nesten ni prosent.

Antall passeringer 1. kvartal 2017:

27,8 millioner

Antall passeringer 1. kvartal 2018:

25,4 millioner

Nedgang

9 prosent

Kilde: Fjellinjen 

Les også: Best i test – Nissan Leaf eller VW e-Golf?

120 millioner kroner

Et forsiktig anslag Motor har gjort, viser at nedgangen i trafikken utgjør flere titalls millioner kroner i tapte bompengeinntekter hver eneste måned.

Dersom trafikken hadde vært like høy i første kvartal i 2018 som den var i 2017, ville Fjellinjen fått inn ca 120 millioner kroner mer i bompengeinntekter, med en gjennomsnittstakst på 50 kroner for alle kjøretøy.

I fjor høst ble takstene i bomringen skrudd kraftig opp for bensin- og dieselbiler. Hver passering koster nå mellom 40 og 60 kroner, avhengig av motortype, passeringstidspunkt og om man har avtale med Fjellinjen.

For tyngre kjøretøy koster hver passering mellom 92 og 193 kroner, mens nullutslippsbiler inntil videre passerer gratis.

Inntektene i bomringen i Oslo brukes til å finansiere de store utbyggingspakkene i Oslo-området.

Les om Oslopakke 3 her

Glad byråd

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, er glad for den kraftige elbiløkningen i bomringen.

– Dette viser at mange i Oslo og Akershus bytter til elbil. I Oslopakke 3 har vi dessuten lagt til grunn at biltrafikken skal ned 15 prosent. Derfor er det bra at det nå er færre diesel- og bensinbiler.

– Er du bekymret for at inntektene fra bomringen faller når færre fossilbiler passerer?

– Nei, fordi det er en ønsket politikk med færre bensin- og dieselbiler. Det er tatt høyde for flere elbiler i regnestykkene. Man må også huske på at inntektsgrunnlaget er økt kraftig, slik at vi likevel får inn mye mer enn vi gjorde før takstøkningen i fjor, sier Berg.