HELMAKS MED MINI: – Den får plass overalt, og den er lett å kontrollere på veien. Litt sånn go-cart-feeling med godt veigrep, sier Hanne Rotschi. Foto: Nina Ruud

Maks fornøyd med Mini:

«Denne bilen er rett og slett digg!»

Når du har en treåring som kaller bilen for racerbilen til pappa og en 16-åring som synes den er kul, da har du truffet med bilvalget ditt.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg vil ikke akkurat kalle det en slåsskamp, men før var det sånn at kona nektet å kjøre bil nummer to. Nå kniver vi litt om å kjøre MINI Countryman Hybrid. Dette er en bil som gir en helt annen kjøreopplevelse enn mange andre biler. Den er sporty og kul. Du sitter også lavere og får mer kjørefølelse, sier Aksel Tunold. 

Han og kona Renée Tunold har tre barn, to travle jobber og en hytte på fjellet som de bruker mye. Da stiller det noen krav til bil, selv om det er snakk om en bil nummer to.

EN ANNEN FØLELSE: Mini Countryman Hybrid har en helt unik kjørefølelse, mener Aksel Tunold. Foto: Nina Ruud

– Jeg skulle ha firehjulstrekk, det var en av de tingene jeg tikket av på ønskelisten. Countryman er i tillegg en liten SUV med god plass til familie og bagasje, sier Aksel.

Han bruker bilen både til jobb og til hytta på Norefjell.

– Det er ikke akkurat terrengkjøring, men det er svingete veier og skikkelig vinterføre. I vinter har det jo vært litt vær også. Vi er mange, og fordi både kona og jeg jobber mye og har litt problemer med å synkronisere avreise, kjører vi ofte to biler. Tidligere var jeg litt skeptisk når jeg skulle kjøre bil nummer to på fjellet. Men Countryman ligger godt på veien ettersom den har hjul i alle hjørnene. Det gir litt go cart-følelse og gjør den morsom å kjøre. Og med firehjulstrekk kommer vi opp over alt.

At den i tillegg bruker lite bensin, er ikke akkurat noen ulempe.

– Fram til vintersesongen brukte jeg 0,2 liter på mila. I vinter har det ligget på 0,4. Det er fortsatt relativt lavt, selv om den naturlig nok bruker mer på fjellet.

LEGGES MERKE TIL: – Det sporty interiøret gjør MINI Countryman til en litt annerledes bil. Det er sånt som folk legger merke til, sier Aksel Tunold. Foto: Nina Ruud

Han lader MINI'en hver dag og kan fint kjøre bare elektrisk fram og tilbake på jobb. Den går automatisk over på eco hvis han sitter i kø.

– Men det er morsommere å kjøre den på normal innstilling, innrømmer Aksel og kan ikke la være å trekke fram detaljene.

– Det er kult når det lyser MINI på bakken når jeg parkerer, og det sporty interiøret – som det runde musikkanlegget med lysring rundt - gjør MINI Countryman til en litt annerledes bil. Det er sånt som folk legger merke til, sier Aksel Tunold.

Fra luft i håret til power i låret

For Hanne Rotschi ble det å kjøre bil ikke bare en transportetappe, men en følelse.

Det hele startet med en knalloransje MINI Cabriolet som hun fikk av mannen sin på 40-årsdagen.

– MINI er en kul og snerten bil, og jeg ønsket meg noe som syntes. Derfor ble den oransje. Nå har jeg en som er mer «gate» grå – men med stilige fartsstriper på panseret.

Etter 10 år var det nemlig på tide med ny bil. Hun byttet fra cabriolet til hard top, men det var ikke tvil om at det fortsatt måtte være en MINI.

– Jeg har byttet fra luft i håret til power i låret, ler Hanne.

DIGG BIL: – MINI er en kul og snerten bil, og jeg ønsket meg noe som syntes, sier Hanne Rotschi. Foto: Nina Ruud

– Den nye bilen, en rå MINI Cooper S, har mye sterkere motor, men fremdeles like kul og sportslig. Jeg kjører den over alt og er kjempefornøyd – også på vinterføre. Familiebilen er en Tesla S, men jeg føler meg minst like trygg i min lille MINI. Den er liten, men allikevel blant de sikreste småbilene.

– Den får plass overalt, og den er lett å kontrollere på veien. Litt sånn go-cart-feeling med godt veigrep.

– Jeg synes rett og slett den er digg, sier Hanne.

TRYGG I MINI: – Familiebilen er en Tesla S, men jeg føler meg minst like trygg i min lille MINI, sier Hanne Rotschi. Foto: Nina Ruud

Med plass til en flaske Gin

MINI ble til på grunn av en bensinkrise. Målet var at den skulle passe inn i en boks på 10x4x4 fot, og plasseringen av hjulene ga det de fleste beskriver som en go cart-lignende kjørefølelse.

Og så en liten fun fact som kanskje ikke er like aktuell i dag som da MINI'en ble lansert på slutten av 50-tallet:

På originalen var det skyvevinduer i dørene så det skulle være plass til en oppbevaringslomme i døren. Den lommen skulle kunne romme en flaske Gordon´s Gin – favorittdrikken til en av designerne.

– Det heter at «50-tallet er tiåret som aldri dør», og MINI er helt klart det beste ved 50-tallet, mener Karl Erik Haug, leder av bilkonseptet Carl's Cars.

– MINI har en fasong og et formspråk som ingen kan ta fra den, fortsetter Karl Eirik.

– Det finnes ikke noe annet bilprodukt i hele verden med så tydelig karakter og som man blir så glad av å se. Synet av en MINI med kule farger og fartsstriper kan snu selv en sur dag til å bli fantastisk. Den er morsom og smart, uten å være plagsomt overdådig. Samtidig er fotavtrykket minimalt. Den er rett og slett en bærekraftig fremtidsbil.

Et lykkelig tysk-engelsk ekteskap

– Mini har en lang historie og er en av verdens sterkeste merkevarer, bekrefter Ingar Skjørland Bolkeskjø, salgskonsulent for MINI.

– Men det er mer enn bare en morsom bil. Det mange ikke vet er at MINI også fungerer for folk flest i hverdagen. Med blant annet Countryman hybrid som er en liten SUV, treffer vi på følelsene, men også på pris og behov.

Imaget er det samme, men Countryman er stor nok for de fleste familier, og ikke minst er den under BMW-paraplyen. Det gir de beste motorene, de beste girkassene og garantiene kombinert med den britiske arven.

MINI er blitt større. Den er hevet litt opp fra bakken og er dermed bedre tilpasset norske veier, og det er lagt stor vekt på stram og fin styring.

Du har fortsatt den velkjente kjørefølelsen med fire hjul i hvert hjørne, og en perfekt vektfordeling som er nøkkelen til at den er så bra som den er.

– Alle som har prøvekjørt MINI for første gang kommer inn med et smil om munnen, sier Ingar Skjørland Bolkeskjø.

Sjeldent mye bil for pengene

Han understreker at det norske avgiftssystemet gjør at ikke minst Countryman hybrid er billig å registrere i Norge. Det gjør den prisgunstig også på leasing. I tillegg er den drivstoffgjerrig.

EKSPERT: Ingar Skjørland Bolkeskjø.

– Lader du bilen hver dag og kjører to til fire mil om dagen, kan du kjøre elektrisk hele tiden. Og på langkjøring bruker den ikke mer bensin enn en vanlig bensinbil, legger Ingar Skjørland Bolkesjø til.

– Så vidt jeg vet er dette den minste ladbare hybriden med firehjulstrekk på markedet nå, og du finner ikke biler som er mer premium i denne prisklassen vil jeg påstå!