Nissan Qashqai Motor test 2017
MANGLER ÉN TING: Nissan Qashqai er blitt friskere i utseendet og mer komfortabel å kjøre. Men den har ingen form for elektrifisering, noe som reduserer kundegruppen betydelig, i et norsk marked der over 50 prosent av salget er elbiler eller hybrider. Foto: Rune Korsvoll
Prøvekjørt Nissan Qashqai:

Solid ansiktsløftning på Nissans suksess-SUV

Med ny front og andre designelementer hentet fra nye Micra, framstår Qashqai som betydelig friskere i utseendet. Men noen helt ny bil, slik Nissan gjerne vil ha deg til å tro, er det ikke snakk om. Dette er en ansiktsløftning som skal gjøre bilen attraktiv fram til en ny modell er på veien om et par års tid.

Del denne artikkelen

Da Nissan Qashqai kom i 2007, var den en av de første kompakte SUV-ene som ikke hadde firehjulstrekk som standard. Til gjengjeld hadde den en lavere nybilpris enn konkurrentene.

Dette viste seg å være et sjakktrekk.

Qashqai ble en umiddelbar suksess og i Norge går det nå over 30.000 eksemplarer av bilen på veien.

Les også: Sjokkpriser på nye Nissan Leaf

Det er snakk om en ganske solid ansiktsløftning som Qashqai nå har fått:

Innvendig er det tatt i bruk nye materialer som gir en mer eksklusiv følelse. Blant annet er det brukt mer skinn i dører, dashbord og midtkonsoll. Bilen har fått mer utstyr som standard.

Toppmodellen Tekna, som er vår testbil, kommer med blant annet panorama glasstak, adaptive LED hovedlys og Bose musikkanlegg med åtte høyttalere som standard.

Sikkerhetsutstyret er også oppgradert med automatisk bybrems med fotgjengergjenkjennelse og et såkalt Rear-cross Traffic Alert, som varsler deg om trafikk på tvers når du rygger ut fra parkeringsplassen.

Nissans ProPilot har blant annet aktiv styring som holder bilen i kjørefeltet og fartsholder som passer avstanden til bilen foran og følger køen automatisk.

Les også: Nissan-eierne er de hyggeligste i trafikken

Det er også gjort noen endringer i understellet, med blant annet nye fjærer og støtdempere, gir en noe kjapper styrerespons og litt mindre krenging på svingene veier.

I hvor stor grad dette har bedret veiholdningen er vanskelig å si, siden vi denne gang kjørte bilen på glatte, våte veier.

Det mest positive er likevel at det gir lavere innvendig støynivå, siden mindre av hjulstøyen overføres inn via karosseriet.

Her gir også de designforandringene som er gjort for å redusere luftmotstanden et positivt bidrag.

Les også: Nissan viser elektrisk SUV

På motorsiden har det ikke skjedd endringer av betydning.

Qashqai kommer med bensinmotorer på 115 og 163 hester og dieselmotorer på 110 og 130 hester. Billigste utgave har den minste bensinmotoren og koster fra 274.000 kroner ferdig på veien.

Det største minuset for Qashqai i det norske markedet, er at den ikke har noen form for elektrifisering.

I dag er halvparten av alle biler som selges i Norge enten rene elektriske biler, ladbare hybrider eller vanlige hybrider.

DATA

Pris: Testbil Nissan Qashqai 1,6 DiG-T – kr 355.000,- . Motor: firesyl. bensin, turbo 163 hk + 6-trinns manuelt gir, forhjulstrekk. 0,58 l/mil, CO2 134 gram/km blandet. Lengde: 4,39 m. Bagasjerom: 430 lit.