Mercedes-Benz G-klasse Geländewagen 2018
ALT NYTT: Du kan ikke tro det, for utseendet er helt likt som før. Men nesten alt ellers er nytt på Mercedes G-klasse, som kommer til Norge i mai. Foto: Mercedes
Ny Geländewagen kommer i mai:

Ser prikk lik ut, men er splitter ny

Utenpå kan du knapt se at dette er en ny bil. Innvendig er imidlertid forandringene svært store. Ny teknologi skal også bidra til at nye Mercedes-Benz G-klasse – eller Geländewagen, som den er mest kjent som – beholder statusen som en av verdens beste terrengbiler.

Del denne artikkelen

Den kom på markedet allerede i 1979 og ble kort tid etter førstevalget til det norske forsvaret da det skulle velge nytt personell-kjøretøy.

Siden har Geländewagen blitt en legende i mange bil-miljøer.

Fremragende egenskaper i terrenget og på dårlige veier er bilens sterkeste side. Dårlige kjørekomfort på veien den verste.

På Detroit-utstillingen denne uken viser Mercedes-Benz en helt ny utgave av bilen.

Det er nesten ikke til å tro når du ser bilen fra utsiden. Det firkantete utseendet er lett å kjenne igjen. Bare forfra, der de nye LED-lyktene dominerer, er det mulig å se noe nytt.

Bilen er blitt fem centimeter lenger og 12 centimeter bredere, noe som gir bedre innvendig plass. Bedre kjøreegenskaper på veien har imidlertid vært førsteprioritet når den nye biler er blitt utviklet.

Les også: Norge først i verden med elektriske Mercedes EQC

Ny fjæring med doble bærearmer i front og stiv bakaksel skal gjøre G-klasse mer dynamisk og komfortabel på veien.

Takket være rammekonstruksjon, tre differensiallåser, lavgirserie og bakkeklaring på 27 centimeter under forakselen, skal terrengegenskapene være enda et hakk bedre enn tidligere.

Les også: Motor tester fire store premium SUV-er

Innvendig er bilen også helt ny. Nytt dashbord med alt moderne utstyr. Nye seter  skal sørge for bedre komfort.

– Vi håper å ha nye G-klasse på plass i Norge i mai, sier den norske Mercedes-sjefen Kjetil Myhre. Prisen er ennå ikke bestemt.

Les også: En nordmann har kjøpt denne Formel-1 gatebilen

Noen billig bil blir det uansett ikke, siden den første motoren som kommer er en V8 bensinmotor som yter 422 hk.  Under lanseringen i Detroit opplyste Dieter Zetsche, som er sjef for hele Mercedes-Benz, at bilen skal selges for samme pris som dagens utgave.

Dagens G-klasse med samme motor, koster litt over 1,9 millioner kroner som personbil.

Zetsche forteller videre at kun noen få detaljer fra utgående modell er tatt med over i den nye. Mest synlig er dørhåndtakene.

En ny ni-trinns girkasse sikrer raske girskift, økt komfort og redusert drivstofforbruk, skriver Mercedes i en pressemelding.

Noen miljøbil er det uansett ikke, når forbruket oppgis til  1,1 liter på mila og CO2-utslipp til 263 gram per kilometer.