TRANGT OM PLASSEN: 777 000 av de nye kjøretøyene i Shanghai (bildet) og de øvrige kinesiske byene i 2017 var elektrifiserte. Foto: Denys Nevozhai/Unsplash

Blir det «norske tilstander»?

Nå eksploderer elbil-salget i Kina

Salget av elektrifiserte biler er i ferd med å ta av i Kina. Elbilene utgjorde riktignok en liten del av det totale bilsalget ifjor, men steg med 53 prosent fra 2016.

Publisert Sist oppdatert

Kina er virkelig i ferd med å utfordre USA som verdens bil-stormakt. Bilsalget i USA lå flatt med et salg på 17,5 millioner biler i 2017, mens det kinesiske markedet hadde en vekst på tre prosent til 25,8 millioner.

Kina har hatt en stabil vekst i bilsalget fra år til år helt siden de passerte 10 millioner solgte biler i 2009.

Les også: Disse bilene solgte mest i Norge i 2017

Men på ett punkt er det kinesiske bilmarkedet i kraftig endring:

I første halvår 2017 ble det solgt dobbelt så mange elektrifiserte biler i Kina som i USA, i andre halvår var det fire ganger så høyt el-salg som i USA.

Mens det ble solgt snaut 200.000 elektrifiserte kjøretøy i USA i fjor, var det tilsvarende tallet i Kina hele 777.000 kjøretøy.

Bare i byen Shenzhen er for eksempel samtlige busser, 16.359 i tallet, nå elektriske. Ved forrige årsskiftet var det forøvrig registrert 16.258 busser i hele Norge.

Les også: Dette er nybilene som kommer i 2018

I følge Automotive News China er offentlige subsidier en sentral forklaring på veksten, men den understøttes av at svært mange kinesere kjenner forurensningsproblemene på kroppen – og at kinesiske bilprodusenter nå begynner å få fart på elbil-produksjonen.

Før jul varslet myndighetene at de økonomiske insentivene skal beholdes til 2020, samtidig som produksjonen skal stanses av 553 bilmodeller som ikke møter de nye utslippskravene.

Les også: Her er de kinesiske bestselgerne du aldri hørt om