MÅ BYGGE ELEKTRISK: For å oppfylle strengere krav til utslipp, må også Ferrari bygge elbil. Ferrari-sjefen lover at den blir super, men avslører ikke mer om når den kommer eller hvordan den vil se ut. Foto: Ferrari

Både SUV og elbil på gang

«Ferraris elektriske superbil blir den raskeste på veien»

Ferrari har lenge vært skeptisk til ny teknologi og nye bilkonsepter. Nå bekrefter Ferrari-sjef Sergio Marchionne at en elektrisk superbil er på vei. Det samme er en SUV.

Publisert

Det var under bilutstillingen i Detroit at Marchionne slapp nyheten om en elektrisk bil:

– Ferrari skal bygge en batteridrevet superbil som skal utfordre Tesla i den aller øverste delen av elbil-markedet. Hvis det først skal bygges en elektrisk superbil, så skal Ferrari være først på veien, sa Marchionne til journalister, ifølge Automotive News.

Les også: Donald Trumps Ferrari skuffet på auksjon

Mange er imponert over hva Tesla har fått til med sin Roadster og Model S.  Førstnevnte kommer i ny utgave om et par år (bildet) ifølge Tesla, og det er først og fremst denne bilen Ferrari nå vil utfordre.

Noe mer om teknologien og ytelsene til Ferraris elektriske bil har fabrikken ennå ikke avslørt.

Under Detroit-utstillingen fortalte Ferrari-sjefen også at en SUV er under utvikling. Denne skal være ferdig i 2019 eller 2020 og bli «den raskeste på veien».

Les også: Ferrari vurderer å bygge en "billig" Dino

Om noen uker legger Ferrari fram en ny strategisk plan for de neste årene. Denne inneholder etter alt å dømme også hybridbiler. Derfra er veie til en ren elektrisk bil ikke så lang, ifølge Marchionne.

Fram til nå har Ferrari hatt en selvpålagt regel om ikke å bygge mer enn 10.000 biler i året. Dermed har fabrikken sluppet unna de strengeste utslippskravene som større bilprodusenter må følge.

Nå er planen å bygge flere enn 10.000 biler, og da er det nødvendig med hybrider og elbiler for å kunne oppfylle utslippskravene.