ELEKTRISK SUV: Byton er et nytt, kinesisk bilmerke som skal ha sin første elektriske SUV på veien allerede neste høst.

Kommer på veien neste år:

Byton kan bli den første kinesiske elbilen i Norge

Byton er et nytt kinesisk bilmerke. Den første bilen blir en elektrisk SUV som kommer på veien allerede neste år og som kan bli den først kinesiske bilen i Norge. Allerede nå kan du reserve bilen via fabrikkens nettsider.

Publisert Sist oppdatert

Byton ble vist fram som en konseptmodell under elektronikkmessen i Las Vegas i dag.

Den er 4,85 meter lang (Tesla Model X er 5,04) , får en batteripakke som gir en rekkevidde på 520 kilometer og får en startpris på 45.000 dollar – tilsvarende 360.000 kroner.

Hva den endelige prisen blir i Norge, avhenger av hvordan avgiftene på elektriske biler blir framover og hvordan konkurrentene priser sine biler.

Les også: Denne kinesiske bilen skal ta nordmenn med storm

Bak Byton står Carsten Breitfeld, som tidligere jobbet for BMW, og Daniel Kirchert, som har en fortid hos Nissans luksusmerke Infinity.

De startet opp prosjektet for to år siden, med blanke ark og finansiering av rike kinesere.

I tillegg til det elektriske drivverket, har Byton flere spennende tekniske løsninger.

De utvendige speilene er byttet ut med kameraer som «ser» bakover. Det sitter kameraer i stolpen mellom dørene som kjenner deg igjen og låser opp dørene.

Forsetene er roterende, slik at du kan kommunisere med personene bak. Bilen er nemlig tilrettelagt for utstrakt grad av selvkjøring.

Dashbordet består av en 1,25 meter lang berøringsskjerm og de fleste funksjonene i bilen kan styres med stemmen.

I tillegg har bilen en mindre berøringsskjerm på rattet.

Les også: Motor tester fire luksus-SUVer

Rekkevidden er 520 kilometer og bilen kan lades for 190 kilometer ekstra kjøring på 20 minutter på en hurtiglader.

SUV-utgaven kommer, ifølge Carsten Breitfeld, i salg til høsten neste år. Ikke lenge etter det kommer en sedan og en praktisk  flerbruksbil bygget på den samme plattformen.