Peugeot 508 2018
UTSEENDET TELLER: Nye Peugeot 508 er lavere, kortere og mer kupé-formet enn dagens modell og blir en bil folk kommer til å snu seg etter på gata. Foto: Peugeot
Ladbar hybrid i 2019

Nye Peugeot 508 kan se i mørket

Peugeot har det siste året hatt stor suksess i Norge med SUV-ene 3008 og 5008. Nå kommer nye 508, som skal ta opp kampen mot selveste VW Passat. Det blir ingen enkel oppgave, men spennende utstyr som nattkamera som «ser» i mørket, en fartsholder som tilpasser seg hastighetsskiltene, og nødbrems for både fotgjengere og syklister, er godt nytt.

Del denne artikkelen

Foreløpig har Peugeot offentliggjort bilder av sedan-utgaven av 508. Den er lav, elegant og kupéformet og en bil som folk kommer til å snu seg etter på gata.

Problemer er bare at nordmenn ikke er spesielt interessert i sedaner i denne klassen. Bilen får sin offisielle debut på bilutstillingen i Genève om en ukes tid, men kommer ikke i salg i Norge før i september 2018.

På Paris-utstillingen til høsten vises stasjonsvogn-utgaven, og den passer bedre i det norske markedet. Høsten 2019 kommer den ladbare hybrid-utgaven, og da har Peugeot plutselig en bil som treffer den norske folkesjela.

Les også: Den tøffe vinterbiltesten med Peugeot 3008 og 14 konkurrenter

Til å begynne med vil den minste bensinutgaven være på 180 hester og den minste dieselmotoren på 130. Sistnevnte leveres med sekstrinns manuelt gir, mens alle de andre variantene har automatgir som standard.

508 bygges nå på den samme plattformen som 3008 og er blitt opptil 70 kilo lettere enn gamle 508. Det vil påvirke både forbruk og kjøreegenskaper positivt.

Les også: Dette er de spennende bilnyhetene i 2018

Ifølge Peugeot er det lagt mye vekt på å skape et interiør som gir en følelse av høy kvalitet, blant annet med bruk av bedre materialer. Vi har nevnt noen av assistanse-systemene i bilen, der det infrarøde kameraet som kan «se» opptil 250 meter i mørket eller tåke, er det første i denne klassen av biler.

Bildet fra kameraet vises på et display på frontruten rett foran føreren. I tillegg har bilen skiltleser som nå også kjenner igjen stoppskilt og innkjøring forbudt skilt, fartsholder med «Stop and go teknologi», blindsoneovervåkning som griper inn  dersom du forsøker å bytte felt og det er fare for kollisjon, nødbremssystem som virker helt opp til 140 km/t og så videre.