STILIG: Nye Mazda 3 har beholdt forgjengerens proporsjoner, men designgrepene i bakenden har gjort bilen enda mer sporty.

Nye Mazda3 presentert:

Får firehjulsdrift til våren

Du blir neppe fristet til å rygge med nye Mazda3. Til gjengjeld blir framkommeligheten langt bedre. Firehjulsdrift blir tilgjengelig til sommeren.

Publisert Sist oppdatert

Underleverandørene av ryggekameraer jublet garantert da Mazda la fram skissene til den nye utgaven av modellen som hører hjemme i «Golf-klassen».

Med klassens feiteste c-stolper har japanerne tettet til det som er av utsyn skrått bakover på en allerede ganske høy og upraktisk hekk.

Og ikke nok med det:

I denne bilen sitter det også et kamera som overvåker føreren for å se om han holder seg våken.

Les også: Denne japanske favoritten får firehjulstrekk på våt vei

Men stilig er det blitt, og Mazda er en produsent som gjerne tråkker sine egne stier.

Da kan det gjerne være litt mørkt så lenge retningen er satt. Også i interiøret.

Sport og design er viktigere enn lys og praktiske egenskaper.

Men det er tydelig at Mazda har jobbet med å løfte eksklusiviteten også i interiøret.

Inntrykket av særpreg forsterkes på motorfronten.

De turbofrie såkalte Skyactive-motorene forfines, samtidig som det dukker opp en ny variant med mildhybrid-teknologi. Systemet sparer på energi som vanligvis går tapt under bremsing, og bruker det etter behov – ved oppstart og akselerasjon.

Les også: Wankelmodige Mazda

4WD til sommeren

Denne motoren vil også kunne kombineres med firehjulsdrift. Men først ved sommertider. Mazda 3 kommer på norske veier allerede tidlig på våren.

Modellen har naturligvis fått installert det siste av aktive førerstøttesystemer som filassistent, adaptiv cruisekontroll og autobrems med fotgjengergjenkjenning.

Les også: Her er alle bilprodusentenes elbilplaner