Tegning av bil med utvendig kollisjonspute
EFFEKTIVT: Med en utvendig luftpute som beskytter bilene i sidekollisjonen, skal ulykkestallene forbedres kraftig, mener produsenten.
Lanserer utvendig kollisjonspute:

Gir 40 prosent lavere personskade

Denne kollisjonsputen kan, ifølge produsenten, gi revolusjonerende positive tall på ulykkesstatistikkene.

Del denne artikkelen

Vi er vant til kollisjonsputer som skjermer passasjerer mot instrumentpanel og dørsider inne i bilen. Volvos lanserte også for fem år siden en utvendig kollisjonspute som beskytter fotgjengere og syklister.

Men kollisjonsputer som beskytter bilene – og følgelig passasjerene – er en spennende nyhet.

Det er den tyske bildelprodusenten ZF Friedrichshafen som har utviklet kollisjonsputen, som sitter på siden ved bilens dører og som fungerer som en ekstra deformasjonssone om sammenstøtet er et faktum, skriver Vi Bilägare.

Les også: Knuses i krasjtest

Luftputeslott?

Puten utløses på millisekunder, og ifølge produsenten skal personskadene reduseres med opptil 40 prosent.

Foreløpig er dette bare på konseptstadiet, men det er all grunn til å tro at det er mer enn et luftputeslott.

Det er ingen nykommer i gamet vi snakker om her. ZF Friedrichshafen ble etablert allerede i 1915, og laget i starten gir til luftskip – senere til biler.

På 2000-tallet ble produksjonen dreiet mer mot sikkerhetsutstyr, blant annet kollisjonsputer. Drøye hundre år og noen bokstaver skiller altså arbeidet med luftskip – og luftputer.

Produsenten jobber også med kollisjonsputer for autonome biler, der seter både kan legges ned og roteres. Vi må med andre ord ta høyde for at også autonome biler kan krasje.

Les også: Lite søvn firedobler ulykkesrisikoen