PERSONLIG: Designet er i utgangspunktet ganske særpreget. I tillegg skal du kunne personliggjøre din DS med ulike farge- og utstyrsvalg.

Elektriske DS 3 vises i Oslo:

På førjulsturné i elbil-hovedstaden

Det var bare å sette i kontakten, så var DS 3 et modellnavn på nordmenns lepper. 1600 har allerede reservert bilen som ønsker å bringe litt rimelig luksus til folket.

Publisert Sist oppdatert

Få biler har hatt flere passasjerer uten å ha kjørt en meter.  Den helelektriske utgaven av DS 3 som nå kan sees i Oslo, har levd sitt liv på bilsalonger og diverse showroom.

Panser og bagasjerom utgjør foreløpig forbudte rom, men resten av bilen kan nå oppleves i stillestående modus.

Dermed kan flere enn biljournalistene vurdere om DS vil klare å etterleve ambisjonen om å være det særpregede og luksuriøse alternativet i en klasse preget av fornuft.

– Vi er veldig glade for å kunne vise vår nye helelektriske DS 3 Crossback på norsk jord. Dette viser hvor høyt fabrikken prioriterer Norge, og hvor viktig det norske markedet er, sier Thomas Christensen, merkesjef for DS.

Les også: Her er alle bilprodusentenes elbilplaner

Han kan også fortelle at 1600 nordmenn har betalt 3333 kroner for å sikre seg en plass i køen når bilen kan bestilles utpå vårparten en gang. De første 1000 reservasjonene kom faktisk i løpet av en dag.

De endelige prisene vil naturligvis komme før de forpliktende kontraktene, så foreløpig blir det bare svært kvalifisert gjetning:

– Fra drøye 320.000 til 350.000, sier Christensen.

I tilfelle plassert i sjiktet med Nissan Leaf og Hyundai Kona. Plassmessig blir den slått av Leaf. Og den taper rekkeviddekampen mot Kona. Det er med andre ord den nevnte luksusfølelsen som skal gjøre DS 3 verdt prisen.

Les også: Her gjør Stortinget årets viktigste elbilvedtak

Lovende

Motors førsteinntrykk kan oppsummeres med følgende ord: Lovende.

Med det mener vi at designet både utvendig og innvendig gir bilen et særpreg som også appellerer til dem som legger følelser i et bilvalg. Den er ikke like spektakulær som en BMW i3, og ikke like traust som en Nissan Leaf eller en e-Golf. DS 3 er en pent proporsjonert liten kompaktbil med spennende detaljer.

Så gjenstår det naturligvis å oppleve den på veien. Produsenten snakker om en ny standard også for komfort. I denne klassen handler det i stor grad om hjulstøy. Nettopp fordi bilene er så stillegående i lave hastigheter, blir det ekstra merkbart om bilen er dårlig støydempet i hastigheter der hjulstøyen overtar.

Les også: Dette er elbilen konkurrentene må slå

Rikelig med biler?

Fabrikken poengterer at det norske markedet prioriteres sammen med det franske og sveitsiske, og at vi skal få rikelig med biler til levering et knapt år fram i tid.

En del fakta rundt DS 3 er kjent fra før:

Den er over 30 centimeter kortere enn Norges mest kjøpte bil, Nissan Leaf. Bagasjevolumet oppgis likevel til 350 liter. Det er i tilfelle litt bedre enn både VW e-Golf og rekkeviddekongen Hyundai Kona.

Rekkevidden er målt til 300 kilometer, basert på den nye og mer realistiske normen WLTP. På papiret ganske langt bak Kona, men litt foran Leaf og enda litt lenger foran Golf.

Batteriet på 50 kWt kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter med 100 kW lader. Elmotoren er på 136 hk, det samme som i e-Golf.

Les også: e-Golf eller Leaf? Her er vår dom