Annonsørinnhold
Mann foran bil
IKKE NOE Å FRYKTE: Mats Leikfoss er bruktbilekspert hos Bavaria Romerike og kan berolige kunder som er redde for å få påkost på leasingbilen med at dette er svært sjelden. Foto: Tomm W. Christiansen
Vurderer å lease:

Ikke redd for påkost

Mange av oss har hørt skremselshistoriene om ekstra kostnader når leasingbilen leveres tilbake. Hva er egentlig normal slitasje og hva er det leasingkundene risikerer å betale for når bilen leveres tilbake til forhandler?

Del denne artikkelen

Ida Schøyen er en av mange som i disse dager vurderer hva som er det smarteste bilholdet, og hun er nysgjerrig på leasing.

– Jeg har aldri leaset før, så jeg er helt blank, innrømmer hun.

Hun står blant like blankpolerte BMW-er, like blank i øynene og ser at leasing kan være det som oppfyller en liten drøm om en splitter ny bil.

– Jeg liker litt motor, innrømmer Ida.

Hun kunne tenke seg å bytte ut den lille bilen hun eier med noe litt større – gjerne en helt ny bil for en gangs skyld, og noe som er litt mer bil enn den hun har. Og sånn som bilmarkedet er nå, kunne hun godt tenke seg å lease.

Mann og kvinner foran rekke med bilerLEASING? Ida Schøyen er en av mange som er nysgjerrig på leasing, her med bruktbilekspert Mats Leikfoss hos Bavaria Romerike.

Men hun har også fått med seg skrekkhistoriene – om folk som leverer bilen tilbake etter tre år og får en ekstraregning på mange tusen kroner.

– Du kan være helt trygg. Langt fra alle kundene våre  får påkost når de leverer bilen tilbake igjen, sier Mats Leikfoss.

Han er bruktbilekspert hos Bavaria Romerike og tar imot brukte leasingbiler som skal legges ut for salg igjen.

– Det er mange færre konflikter enn folk tror. Skrekkhistoriene henger nok igjen fra gammelt av, fra den gangen mange av leasingbilene var firmabiler og brukerne ikke tok ansvar for bilen sin. Så lenge du tar godt vare på bilen din og følger opp servicer, er det ingen fare, betrygger Mats. 

Steinsprut og vanlig slitasje er greit

– NAF, Norges Bilbransjeforbund og Forbrukerrådet har fastsatt retningslinjer som definerer hva som er unormal slitasje etter tre år. Skillet mellom normal og unormal slitasje er bokstavelig talt definert ned på millimeternivå for at det ikke skal bli konflikter og usikkerhet, forklarer Mats og tar med seg Ida inn i bruktbilavdelingen for å vise henne hva han mener.

– Definisjonen på unormal slitasje er ting som vi må utbedre for å sette bilen ut for salg igjen. Som skader og riper som vi ikke kan polere og rubbe bort, kantkjørte felger eller dekk som er slitt utover normalen, sier Mats og peker på små steinsprutskader i lakken i panseret på en bil.

– Dette er hva man må kunne forvente på en tre år gammel bil. Det er små skader som vi enkelt kan gjøre noe med og som leasingkunden derfor slipper å betale for, viser han.

En finger peker på steinsprutskader i et blålakkert panser. NORMAL SLITASJE: Denne steinsprutskaden vil jeg ikke trekke for. Den kan vi flekke med lakkstift, sier Mats Leikfoss, bruktbilansvarlig hos Bavaria Romerike. 

Den samme bilen har noen små steinsprutskader i frontruten. Det lar han også passere. Hadde det vært rosetter, sprekker eller slitasje som hadde gitt dårlig sikt, ville det ha vært noe annet.

Steinsprutskader og små riper etter f.eks. en handlevogn er greit så sant de ikke går gjennom til metallet og man kan polere dem bort.

Bulker og lakkskader

Bulker og lakk- eller overflateskader inn til metallet er definert som unormal slitasje som den som leaser må betale for. Riper som må lakkes om, er definert som det samme. 

Bulker som er synlige på 1 – 1,5 meters avstand defineres heller ikke som normal slitasje. Men Mats Leikfoss viser Ida døren på en bil som har gått 90.000 kilometer.

– Her var det en bulk, men ingen lakkskade. Vi fikk inn en bulkdoktor som banket ut bulken. Det er det vi kaller «smart repair». Nå er ikke bulken synlig lenger, og kunden slapp i dette tilfellet å betale for skaden ettersom det var den eneste skaden på bilen.

– Du blir godt trent i å lete etter feil, fleiper Ida og ser for seg at Mats saumfarer bilen med lupe for å finne noe han kan ta seg ekstra betalt for.

Men Mats er mer opptatt av å gjøre det billigst mulig for kunden.

– Vi velger alltid den rimeligste løsningen for kunden så lenge kvaliteten er opprettholdt. vi skal ikke tjene penger på at kunden ikke tar vare på bilen sin.

En hånd på lastekanten av en bil for å vise skader i lakken.RIMELIGSTE LØSNING: Denne lastekanten hadde striper og skader i lakken. Bavaria valgte å forsøke med å rubbe og polere bakfangeren, og det gikk fint ettersom ripene ikke var så dype. I dette tilfellet slapp kunden kostnaden for lakk av støtfanger.

Når bilen leveres tilbake etter endt leasingperiode blir den taksert. Hvis det oppstår uenighet kan du som leietaker kreve en objektiv takst fra NAF eller Viking Kontroll.

I så fall er det den taksten som gjelder, uavhengig av om den blir høyere eller lavere enn den som ble satt først.

Les også: Dette er definert som unormal slitasje ved innlevering av leasingbil

Slitte dekk og kantkjørte felger

En av de andre bilene Mats har inne har en kantkjørt felg. Det er snakk om en dyr felg på en dyr bil, og skaden lar seg ikke polere vekk. Den skaden må kunden dekke. Hadde det vært en billig felg på en rimeligere bil ville kunden trolig sluppet å betale.

– Det som kan skje hvis du kantkjører felgen kraftig, er at hjulstillingen kan bli slått noe ut av kurs da kan du få en skjev slitasje på dekket, og det bør du sjekke med en gang, råder Mats.

En hånd viser skader på felgen av en bil. KANTKJØRT: En felg med en slik skade vil gi påkost. Hvis man kantkjører felgen kraftig, kan hjulstillingen bli slått litt ut av kurs. Det bør sjekkes med en gang. 

– Hva med selve dekket da, spør Ida.

– Forskjellen på et slitt dekk og et ikke slitt dekk går på minimumsmålet for hva som er tillatt å kjøre med. Et sommerdekk må ha en mønsterdybde på minst 1,6 mm og et vinterdekk minst 3 mm. Det er det vi forholder oss til. Hvis kunden har kjørt med feil dekktrykk kan det slites mer, eller det kan slites ujevnt, men som oftest holder et dekk i mer enn tre år ved normal kjøring.   

– Men bremseskiver og andre mekaniske ting? 

– Alt teknisk drivverk, som motor, girkasse, aksler og det elektriske anlegget, dekkes av garantien så sant det ikke er snakk om en påført skade. Bremseskiver og dekk er slitasjedeler og dekkes normalt ikke av garanti, men ved normal bruk er ikke dette noe som slites ut i en leasingperiode på tre år.

Les også: Skal du kjøpe bruktbil? Dette er det første som ryker

Begrenser risikoen

Mange leaser med serviceavtale. Da er servicene forhåndsbetalt og du kan benytte deg av alle godkjente BMW-verksteder. Uten serviceavtale kan du fritt velge verksted, men Bavaria anbefaler et autorisert BMW-verksted på grunn av oppdatering av programvare, aksjoner og lignende, men det kreves ikke noe annet en at man kan dokumentere at servicen er utført i henhold til BMWs retningslinjer.

Har du en serviceavtale er det veldig gunstig for kundens del. Det kan fort gi en besparelse på opptil 45 prosent. For vår del er det en fordel fordi vi knytter kunden tettere til oss. Vi er helt sikre på at bilen får alle oppdateringer, og vi har full kontroll på historikken på bilene, sier Mats.

Dropper du servicen helt, kan det bli dyrt for deg. Da glipper garantien, og da kan bilen heller ikke selges videre med fulle garantier.

– Er det noe jeg kan gjøre for å begrense eventuelle kostnader ved skader og slitasje, lurer Ida på.

– Du kan forsikre deg mot påkost. Det koster mellom 100 og cirka 180 kroner i måneden avhengig av type bil. Vi har regnet litt på det, og du må ha skader for over 5000 kroner for at det skal lønne seg å ha en forsikring, sier Mats.

Han anbefaler i stedet noen helt enkle grep.

– En plastfolie på lastekanten bak kan for eksempel spare deg for småskader fra hundehalsbånd og klør, poser og barnevogner som løftes inn og ut av bagasjerommet. I tillegg anbefaler vi at du vasker bilen jevnlig og polerer den to ganger i året.

Les også: Sånn lader du smart

En kvinne (til venstre) og en mann står i et salgslokale med flere biler.TIL TAKSERING: Alle biler blir taksert når de leveres tilbake. Blir det uenighet om taksten kan kunden få en ny og uavhengig takst, forklarer Mats Leikfoss til Ida Schøyen.

Lukt og flekker

Etter en runde rundt bilen setter Ida og Mats seg inn i en BMW. Det lukter ny bil og polerte flater, selv om det er en bil som har gått 45.000 kilometer. 

– Her går det ikke an å røyke i bilen, ler Ida.

– Vi vasker og polerer bilen når den leveres tilbake, men vi anbefaler ikke røyking i bilen. Sjenerende lukt fra røyking, hund, katt eller hesteutstyr som ikke forsvinner i en vanlig rens, gir påkost. Jeg hadde en kunde som røykte sigarillos i bilen og fikk påkost på 3000 kroner. Det syntes han det var verdt. Jeg hadde også en kunde som hadde hatt hesteutstyr liggende i bilen i tre år. Det luktet stramt og ga påkost. Men til vanlig er ikke lukt noe problem.

– Og hvis jeg søler kaffe i setet?

– Så sant vi kan rense trekket og det ikke blir merker, blir det ikke påkost. Hvis vi derimot må skifte setetrekk på grunn av misfarging, vil du måtte dekke det. Men det er stort sett søl fra kjemikalier eller lignende som kan bleke eller ødelegge trekket, sier Mats Leikfoss og spør Ida om hun fortsatt synes det virker skummelt å lease.

– Nei, jeg skjønner at det bare handler om å ta eierskap for bilen. Det virker som om du må gi den ganske røff behandling for at det skal bli påkost.

Hun har falt for en ganske lekker BMW i 2-serien. Det er en bil med kraftigere motor enn den hun har, er akkurat passe stor og likevel ganske liten. Og den er splitter ny.

Les også: Mini - denne bilen er rett og slett digg