Sjåfør i selvkjørende bil
OPPGRADERER: Teslas konkurrenter er like om hjørnet, og elbilpioneren pøser på med ny og avansert teknologi for å beholde tetposisjonen. Foto: Harald Wisløff
Tesla oppgraderer teknologien:

Tar nytt steg mot selvkjøring

Allerede i 2019 vil Tesla oppgradere sin «Autopilot» til nivå 3 – et ytterligere steg mot fullstendig selvkjørende biler. Teknologien skal enkelt kunne overføres til dagens Tesla-modeller.

Del denne artikkelen

Tesla hevder de har maskinvaren som kan gjøre bilene helt selvkjørende – og med et sikkerhetsnivå vesentlig høyere enn med en menneskelig sjåfør.

Men inntil videre fungerer systemet som avanserte hjelpemidler i hverdagslige trafikksituasjoner.

Med store el-bilprodusenter halsende like rundt hjørnet, har Tesla nå utviklet maskinvaren ytterligere i forsøket på å holde posisjonen som nummer én.

Les også: Gjett hvem av disse som skuffer inn 20 millioner i timen!

Sjefen sjøl, Elon Musk, sier at teknologien nå er i stand til å behandle 2000 bilder per sekund, mot tidligere 200 – og at systemet er «verdens mest avanserte for autonom kjøring».

Peter Bannon, «chipsjef» i Tesla, bekrefter at de har produsert brikken og at den befinner seg i testkjøretøy på veien.  

Eiere av eldre Tesla-modeller som har fått beskjed om at de i teorien har selvkjørende biler, trenger ikke bekymre seg for omfattende endringer i ledningsnett eller sensorer.

– Vi tar ut en datamaskin og plugger inn den neste, sier Musk.

Les også: Hvorfor tror du Tesla gir deg gratis nett i bilen?

Ratt og girspak på Tesla Model 3KJØRER SELV: To lette trykk ned på girvelgeren, så kjører Tesla Model 3 av seg selv…

Per i dag er dette noe av teknologien i Teslas oppgraderte Autopilot:

Åtte kameraer gir 360 graders sikt rundt bilen på opptil 250 meters rekkevidde. 12 ultrasoniske sensorer utvider denne sikten, som igjen gjør at man kan gjenkjenne både harde og myke gjenstander på dobbelt så lang avstand og med dobbelt så høy nøyaktighet sammenlignet med det utgående systemet.

En forovervendt radar gir tilleggsdata om omgivelsene på en bølgelengde som er i stand til å se gjennom kraftig regn, tåke, støv og til og med bilen foran.