Detalj av bilmotor
HYBRID: Startmotor/generatoren skal ikke bare fungere som dynamo og starter, men er samtidig en liten el-motor som sikrer økt dreiemoment ved oppstart. Lithuim-ion-batteriet på 48 volt suppleres med energi fra blant annet rekuperasjon. Foto: Volkswagen AG
VW bekrefter:

Neste generasjon Golf kommer som mild hybrid

Neste generasjon VW Golf kommer som mild hybrid, bekrefter selskapet. Bilen skal komme i produksjon i løpet av 2019.

Del denne artikkelen

Selskapets beskjed fra det internasjonale motorsymposiet i Wien var ikke uventet. Golfen kommer allerede som plug-in og i en elektrisk variant (e-Golf), og VAG-konsernet har erfaring med denne hybridvarianten fra før. Audi SQ7 TDI var den første serieproduserte mildhybriden da den kom i 2016.

Denne teknologien kombinerer en forbrenningsmotor med et 48-volts batteri og en 48-volts startmotor og generator. Hybridteknologien gjør det mulig å koble forbrenningsmotoren helt ut i visse faser av kjøringen, og slik spare 0,3 liter drivstoff på 100 kilometers kjøring, hevder VW.

Les også: Har Bosch nå revolusjonert diesel-teknologien?

Selskapet sier i en pressemelding at den nye teknologien vil gjøre det økonomisk mulig for de brede masser å velge hybrid. Som om ingen andre hadde drevet med hybrider en stund…

«Volkswagen vil gradvis supplere med elektrifiserte løsninger på hele flåten, og den neste Golf-modellen markerer starten på denne satsningen», heter det.

Volkswagen lanserte også to andre nyheter på symposiet som skal hjelpe selskapet å oppfylle EU-kravet om flåteutslipp av CO2 på maksimalt 95 g/km:

VW starter i år produksjonen av en 1,5-liter TGI naturgass motor. Det er riktignok ikke en stor hit ennå i det norske markedet (VW Caddy finnes i en håndfull modeller), men det er i kraftig vekst i Tyskland.

Dessuten varslet VAG om en ny 2.0-liter TDI dieselmotor, også denne etter hvert som en mild hybrid med en 12 volts startmotor og generator. Med lave utslipp går motoren langt under de kommende WLTP-kravene som introduseres ved årsskiftet, ifølge selskapet.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?